Eftersom mina kunskaper om vvs är mycket vaga så hoppas jag få lite hjälp med att koppla in en pumpautomat med 25 mm anslutningar till en befintlig anläggning med pem 40x3,7.

Bakgrund: Anläggningen består av en ejektorpump och hydrofon som används för att bevattna ett kolonilottsområde.

Ejektorpumpem har skurit eftersom den hamnade under vatten i vintras och ska ersättas med denna pumpautomat https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ydroforpumpsanlaggningar/hydroforpump-015256/ i väntan på anslutning till kommunalt vatten. Så detta ska ses som ett prisvärt alternativ att få lite vatten istället för inget vatten alls.

Nuvarande slangar är pem 40x3,7 som på något sätt behöver anslutas till pumpautomaten som har invändig 25mm på insug och utlopp.

Nuvarande insug
Anslutningen kan göras direkt mot pem eller den övre 90 graders kopplingen.
Bild på en befintlig PEM-rörsanslutning med fokus på en 90 graders koppling som söker en lösning för anslutning till en ny pumpautomat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nuvarande utlopp
Anslutningen kan göras mot pem eller 90 graders kopplingen.
Bilden visar befintliga pem-rör 40x3,7 i en anläggning, i behov av anslutning till en ny pumpautomat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En sugslang med sil och en 25 mm ansutning köptes samtidigt med pumpautomaten https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...par/slangar-for-vattenpumpar/sugslang-015262/.
En slangkoppling likadan som den som är monterad har jag hittat. Så det jag behöver är anslutningen mot pem 40 eller kopplingarna i mässing.

Jag har sökt en stund på vilka anslutningar och förminskningar som finns och de verkar alla vara gjorda för pem-pem. Att koppla pem-sugslang behöver troligen en eller flera mellankopplingar.

Så min fråga är hur jag enklast kopplar ihop nuvarande pem med pumpautomaten? Helst med sådant som går att köpa på de vanliga köpladorna.
 
En ejektorpump ska vara under vatten.
25mm anslutning låter udda menar du möjligen 3/4”?
 
En torrställd ejektorpump är i alla fall vad tillverkaren själv kallar enheten. En elmotor som driver en ejektor som suger upp vattnet och fyller en hydrofon.

Tillägg: det är andra säljare som kallar enheten för ejektorpump. Det är hur som helst en sådan här sak där elmotorn nu har rostat fast.

En ejektorpump med rostfri cylinder och svart elmotor ovanpå, nämnd som "torrställd" av tillverkaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det står 1"/R25 i bruksanvisningen för pumpautomaten. Kan så klart vara att jag tolkade slangdiametern på 25 mm att även anslutningen var 25 mm.
 
Redigerat:
Ja, av någon konstig anledning kallar de pumpar som driver ejektorpumpar för ejektorpumpar. Det är de inte.
R25 är en rörgäng som förr kallades 1”. Det finns inget på den som är 25mm.
Tex en sådan här koppling skulle fungera.
https://billigtvvs.se/ror-och-rorde...MIoPGat533hQMVKF6RBR3wKQQ7EAQYASABEgJX4_D_BwE

Men jag är långt ifrån säker på att du kan driva din ejektorpump med trycket från en vanlig pumpautomat. De brukar vara byggd för klart högre tryck.
 
Jag glömde skriva att den nuvarande pumpen och hydrofonen ska kopplas bort helt. Insuget från bäcken ska gå direkt till insuget på pumpautomaten och utloppet ska kopplas in på utgående PEM 40.
 
En PRK TQ 403 rak koppling förminskning 40 mm x R25 såg jag under mitt sökande, och den skulle passa bra att sätta direkt på ingående och utgående PEM 40.

Men jag såg ingen R25 slangkoppling med invändig gänga som går att fästa på den.
Alltså en sådan här fast invändning R25. Alternativt en R25 skarv med invändig-invändig gänga.
Brass slangkoppling för 25mm slang med utvändig gänga och tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Silen till slangen är ju tänkt att placeras i brunn/vattenkällan. Tänkte du ta bort silen och ansluta slang mot pem?

En ejektorpump brukar man använda där det är lite högre sughöjd. Den länkade pumpautomaten klara förmodligen runt 7-8m höjdskillnad mot vattenspegeln / inloppet.

Det är ju lite märkligt att välja en ejektorpumplösning om en vanlig pump räcker? Hur hög höjdskillnad är det egentligen?
 
B BSOD skrev:
Silen till slangen är ju tänkt att placeras i brunn/vattenkällan. Tänkte du ta bort silen och ansluta slang mot pem?

En ejektorpump brukar man använda där det är lite högre sughöjd. Den länkade pumpautomaten klara förmodligen runt 7-8m höjdskillnad mot vattenspegeln / inloppet.

Det är ju lite märkligt att välja en ejektorpumplösning om en vanlig pump räcker? Hur hög höjdskillnad är det egentligen?
Ja, det är mycket som är märkligt med denna lösning. Till exempel att golvet i utrymmet för utrustningen stora delar av året är under bäckens vattenyta.
Men det gjordes för nästan 40 år sedan så varför det monterades under marknivå och med en trefaspump är det ingen numera ingen som vet.

Ja, sugslangen ska kopplas direkt mot PEM. Jag köpte den för att den fanns i butiken och att den har en anslutning monterad. På ingående PEM 40 finns redan en sil med backventil nere i bäcken. Så genom att ansluta 25 mm sugslangen mot PEM 40 så hoppas jag att pumpautomaten klarar att suga in vattnet.

Höjdskillnaden mellan silens placering och nuvarande pump är cirka 1 meter.
På utgående sida är det cirka 60 meter till första vattenutkastet på kolonilottsområdet och 10-40 meter till resterande 3 vattenutkast.
Att trycket kommer bli lågt är jag medveten om. Men det är bättre med ett svagt flödande vatten än inget vatten alls.
 
Då låter det inte alls som att det funnits en ejektorpump. Det har man bara om det är en djup brunn eller liknande.
 
Reduceringskopplingen i mässing var inget som Bauhaus hade. Men denna verkar uppfylla samma sak:
https://www.bauhaus.se/pem-koppling...V1fmGB9ZdCwCKUGTUBqVXbemXkL5eAoxoCswkQAvD_BwE

Rak PEM-koppling med blå kropp och svart utvändigt gängad del, Ø40mm till R25.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tillsammans med en 1" muff och en slangkoppling så borde väl sugslangen kunna kopplas mot PEM 40?
Mässingskoppling med invändig gänga för anslutning av sugslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mässingsfärgad PEM-koppling med utvändig gänga och slät ände för slanganslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Möjligen så kan slangnippel delbar 1" skruvas fast direkt mot PEM-KOPPLING ADMIRAL RAK UTVÄNDIG Ø40MM/R25 om den invändiga gängan är tillräckligt djup.

Mässingsfärgad PEM-koppling med utvändig gänga och slanganslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att det ser ut som att en glad amatör kopplat ihop allting är inget som spelar någon roll just nu. Bara funktionen att vattnet sugs in och trycks ut fungerar så är jag nöjd tills vidare.
 
B
Just den där i blå plastkopplingen ovan har jag haft problem med att få 100% täta. Lite otätt på sugsidan kan göra att man får problem med luftkudde före pumpen.

en prk länkad ovan, muff och övergång till slang om man nu ska köra på slangen. Du verkar ha koll på storleksbenämningen nu, snegla på denna om du är osäker.
https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/

Jag hade nog bytt ut slangen mot en pem istället. Slang känns lite som något man använder vid en tillfällig trädgårdspump...
 
En tillfällig trädgårdspump är en bra beskrivning av det hela.
Just nu är det hyfsat akut att få om så bara lite vatten till området eftersom det kan dröja månader innan anslutningen till det kommunala vattennätet görs. Så jag provar med de kopplingar jag besrkev ovan och så får det bli en mer permanent lösning senare under sommaren om det visar sig vara nödvändigt.

En PEM är säkert det bättre alternativet. De slangarna är bara så styva och jag tror det blir svårt att få dem fastsatta ordenligt i utrymmet.

Installationen ska göras på torsdag så fler alternativ tar jag gärna emot innan dess.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.