Jag har köpt mig en begagnad vedpanna inkl. två 500L ackumulatortankar jag tänkte använda använda som komplement till min luft-vattenvärmepump. Tanken är att använda pumpens difftermostatfunktion för att automatiskt hämta vatten från tankarna när jag eldat.

Men hur gör jag med förrådsberedaren på 120L som sitter i ena tanken? Att koppla den i serie med slingan i innedelen känns som en bra grogrund för legionellatillväxt i och med att jag inte tänkt hålla tanken varm under större delen av året. Så det går bort.

Bägge anslutningarna är i toppen. Är det en bra idé att koppla dem mot övre resp. nedre anslutningen i tanken för att få så mycket ackumulator volym som möjligt? Hur hade ni gjort?

Bifogar principskiss.

Schackrutig skärmdump visar diagram över uppvärmningssystem; text och symboler förklarar komponenter och flöden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det räcker väl att fylla den med vatten och låta den vara oinkopplad?
 
Redigerat:
Det borde väl räcka att bara vattenfylla förrådsberedaren. Inte koppla den till accumulatorvattnet. Värmeväxling sker ju ändå.
 
useless useless skrev:
Det räcker väl att fylla den med vatten och låta den vara inkopplad?
B Bjober skrev:
Det borde väl räcka att bara vattenfylla förrådsberedaren. Inte koppla den till accumulatorvattnet. Värmeväxling sker ju ändå.
Jaha men dåså. Min tanke var att få ut maximal kapacitet vid eldning, men det kanske inte spelar någon större roll om det är cirkulation eller inte? Beredaren lär väl vara i koppar, förmodar jag?
 
Vattnet i beredaren kommer att värmas och kylas av tillsammans med vattnet utanför, dvs ackumulera och avge energi. Det behövs ingen cirkulation genom beredaren för det.
Det blir möjligen lite trögare, men det behöver inte vara någon nackdel.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Krilleman
Tänk bara på att en VVB inte tycker om negativt tryck...

Alltså att trycket är högre i värmesystemet än i tappvattnet.
 
Går det inte att plocka ur den då? En del beredare brukar gå att demontera ur tanken.
 
Krilleman
Vad jag misstänker är det omöjligt att demontera en förrådsbererdare i en acktank från strömsnäs.

Någon annan som vet istället för min misstanke?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Vad jag misstänker är det omöjligt att demontera en förrådsbererdare i en acktank från strömsnäs.

Någon annan som vet istället för min misstanke?
Oavsett konstruktion av en tank, med en tank i som VVB eller slingor är omöjligt att ta ur VV-delen. Det är hermetiskt insvetsat till ett stycke. Blir till att rören till VV öppna och hoppas på att inte något rostar sönder, med vattenläckage , har hänt förr och händer igen, även med VP.
 
dof dof skrev:
Går det inte att plocka ur den då? En del beredare brukar gå att demontera ur tanken.
Låter ju skitjobbigt. Känner inte riktigt jag har tid att kladda med det, bygget måste komma framåt. Kopplar nog hellre den mot värmen i så fall så det blir samma tryck.

Men mycket koppar är det nog. 😎
 
Schematisk illustration av ackumulatorsystem för vatten och värme, inkluderar beskrivningar och färgkoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag kopplar såhär då? Så blir det i vart fall samma tryck på bägge sidor beredaren.

Jag kanske gör beredaren otjänlig, men är inte särskilt bekymrad över andrahandsvärdet på grejorna.
 
B
J JDA skrev:
Låter ju skitjobbigt. Känner inte riktigt jag har tid att kladda med det, bygget måste komma framåt. Kopplar nog hellre den mot värmen i så fall så det blir samma tryck.

Men mycket koppar är det nog. 😎
strunta i att cirkulera, bara plugga botten och ha toppen inkopplad mot värmesystemet, då blir ju trycket samma på båda sidor, och du får en värmebuffert. Det kan bli alla möjliga konstigheter med självcirkulation osv, se till att det kan lufta bara.
 
B
Jag hade kopplat kallvatten till närmaste rör på värmesystemet, och satt en ventil eller avluftare på varmvattenutloppet.

Då fyller man den enkelt med vatten från värmesystemet och håller den trycksatt enkelt. Man nyttjar volymen.

Jag har tagit en sådan i drift som vvb igen. Det tog ett par veckor innan vattnet i duschen var 100% rent o fint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.