Halloj! Skulle behöva lite guidning.
Jag fick en Nexa Dosdimmer zv-9101 av en kompis som ville jag skulle pröva om denna gick att styra med min google home.

Förstår inte riktigt hur kag ska koppla den för att få pushdim funktionen att fungera.

Har idag en brytare med 2 knappar och vill få in den här dosdimmern på en av knapparna.

Har svart(fas) och Vit(tändtråd till lampa) in i brytare idag. Här även en nolla i dosan som går till lampan men inte används i brytaren.
Har satt i en fjäder i schnider brytaren så den blir återfjädrande.

Hur ska jag koppla för att kunna använda pushdim?
 
  • Öppen eldosa med exponerade kablar och en hand som håller en lös kopplingsbrytare framför en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schema för installation av Nexa Dosdimmer zv-9101 med anslutningar för pushdim-funktion och etiketterade ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nexa Dosdimmer ZV-9101 hålls framför elinstallation, med synliga ledningar och dosa i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är du osäker på, det låter som om du har ganska bra koll på fas och tändtråd. Då är det inte många kablar kvar att koppla, var har du kört fast?
 
På denna dimmer ska du loopa en kabel från N till - A2
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Vad är du osäker på, det låter som om du har ganska bra koll på fas och tändtråd. Då är det inte många kablar kvar att koppla, var har du kört fast?
Jo jag har koll på vad som är fas, tändtråd och nolla, mer än så vet jag inte .

Vart tar jag fasen och tändtråden som ska till dimmern? Går man bara vidare från brytaren?

Ska man även loopa fasen från L till A1? vet inte vad symbolen högst upp på den loopen betyder.
Kanske har du eller någon möjlighet att rita på min otroligt fina ritning hur kablarna ska dras :)?

Schematisk ritning av elinstallation med två knappbrytare, väggdosa och kabeldragningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tony berglund
  • Laddar…
Var ifrån kommer flexslangen i bakkant av rotdpsan?
Vart går den svarta tråden i flexslangen?
 

Bästa svaret

Din Nexa ska ha den befintliga tandtråden inkopplad på ”S som är genomstruket” flytta kabeln hit.

Nollan kopplar du på en av dimmerns ”N”

Fasen delar du upp så att en är kvar som idag på din strömbrytare och en fas kopplar du in på dimmern ”L”

Från strömbrytaren drar du en kabel där tändtråd går ut idag, till dimmerns ”+A1”
 
  • Gilla
tony berglund
  • Laddar…
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Din Nexa ska ha den befintliga tandtråden inkopplad på ”S som är genomstruket” flytta kabeln hit.

Nollan kopplar du på en av dimmerns ”N”

Fasen delar du upp så att en är kvar som idag på din strömbrytare och en fas kopplar du in på dimmern ”L”

Från strömbrytaren drar du en kabel där tändtråd går ut idag, till dimmerns ”+A1”
Tack för hjälpen!
Nu Funkar det fin fint!!
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Din Nexa ska ha den befintliga tandtråden inkopplad på ”S som är genomstruket” flytta kabeln hit.

Nollan kopplar du på en av dimmerns ”N”

Fasen delar du upp så att en är kvar som idag på din strömbrytare och en fas kopplar du in på dimmern ”L”

Från strömbrytaren drar du en kabel där tändtråd går ut idag, till dimmerns ”+A1”
Nu när jag har dig på tråden så kanske du kan ge mig samma instruktioner för en annan sorts ”smartpuck”? Nexa AN-179. Denna har ingen dimmerfunktion utan är bara för att kunna styra en vanlig knapp.

Den här ska prövas i samma dosa som tidigare.
Nexa AN-179 inbyggnadsrelä bredvid dess installationsmanual på en marmorbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den där pucken har intern matning till strömbrytaren.
Strömbrytaren till den där pucken måste vara helt utan någon extern spänning kopplad till sig.

Om du kopplar 230V till ingången för strömbrytarfunktionen så kommer pucken att brinna upp.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Den där pucken har intern matning till strömbrytaren.
Strömbrytaren till den där pucken måste vara helt utan någon extern spänning kopplad till sig.

Om du kopplar 230V till ingången för strömbrytarfunktionen så kommer pucken att brinna upp.
Nu vart det lite överkurs för mig tror ja
Hur kopplar jag den då?
Närgränsad bild av en instruktionsmanual med text om säkerhet och teknisk information för installation av en elektrisk enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du tycks ha en kronbrytare, den kan du nu inte använda, då som sagt, ingången på mottagaren inte får matas med 230 V.
En dubbeltrapp-omkopplare ska kunna användas.
 
E etompau skrev:
Du tycks ha en kronbrytare, den kan du nu inte använda, då som sagt, ingången på mottagaren inte får matas med 230 V.
En dubbeltrapp-omkopplare ska kunna användas.
Ok, även om den andra dimmerpucken är borttagen?
 
Oklart hur det nu ser ut, men väggbrytaren ska nu enbart anslutas till "3 V" och "S1" på mottagaren, ingen nätspänningen får gå in på dessa plintar.
 
Ja, du kan inte ens koppla två Nexa AN-179 på en kronbrytare eftersom dom inte får sammankopplas på strömbrytarsidan.

Varje Nexa AN-179 måste ha sin egna strömbrytare, elektriskt sett får dom det i en dubbeltrappströmbrytare.
 
Sen på bollen ikväll, du har redan fått svaren om din an-179 (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.