Tjena,
Jag köpte en Cotech dosdimmer för att sätta bakom strömbrytaren i väggen. Jag ska sätta in en impulsfjäder på en av två brytare (dubbelkontakt) för att styra en knapp. I dosan in i brytaren finns två faser bruna, två nollor blåa och två tändtrådar (och två jord).- Jag vet vilka som hör till det lamputtag som jag ska koppla in dosdimmern.
MEN - Hur ska jag koppla in detta så att dosdimmern får kontakt med strömbrytaren?
Tar gärna hjälp :)
Cotech dosdimmer med beskrivning av anslutningar för strömbrytare, inklusive skruvkontakter märkta S, N och L.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som på kopplingsschemat.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Studera bilden på dimmern så du är med på hur det ska kopplas.
Notera att dimmern kräver anslutning av neutralledare (N).

Väggbrytaren (strömbrytaren) ska anslutas till fas (L) och sedan till styringången på dimmern (S).
 
Tack för svar. Så jag är med.Ska alla trådar ska vara kvar i befintlig strömbrytare och sedan drar jag fas från strömbrytaren till (S) och (L), två trådar. Drar nollan (N) från strömbrytaren till N i dimmern. Vad ska då det vara för tråd in i andra från vänster, dimmersymbolen? Tändtråden? Ska den tas bort från strömbrytaren eller vara kvar i strömbrytaren?
 

Bästa svaret

Tändtråden som idag är kopplad till väggbrytaren ska anslutas till dimmerns utgång (våg med pil).

En kabelbit från bef. väggbrytare där tidigare tändtråden var ansluten kopplas till styringången (S) på dimmern.
Fas till dimmern på L. Neutral till N på dimmern.

Är du osäker så ta hjälp av kunnig/behörig person.
 
  • Gilla
NärkesEmme
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.