Vi har ett nybyggt hus och ska snart bygga ett garage. Frågan är bara hur elen ska dras dit?
Huset har ett fasadmätarskåp som matar en elcentral i källaren.
Som jag ser det finns två alternativ.

A: Från elcentralen går ett tomrör (gult, ca 5 cm) ner genom plattan och ut på sidan av huset. I detta skulle man kunna dra en kabel från elcentralen till garaget. I detta fall antar jag att man installerar en eller flera nya säkringar (grupper) i husets elcentral som sedan dras till garaget. Dvs. garagets säkringar sitter i huset.

B: Från fasadmätarskåpet finns utgående tomrör (gul, ca 5 cm), från dessa kan man sedan dra kabel vidare till garaget. I detta fall antar jag att kabeln kopplas in efter elmätaren och sedan dras till en egen elcentral i garaget.

Hoppas bilden nedan förtydligar vad jag menar.

Finns ytterligare alternativ?
Kan man ha en egen elcentral i garaget som på något vis kopplas in på husets elcentral?
Är båda alternativ lagliga?
Är det en fördel att ha en egen elcentral i garaget som är separerat från huset? Jag tänker att det är så i alla fall.
Vad har ni för tankar/erfarenheter?

Ritning som visar plan för eldragning till garage med två alternativ markerade A och B från husets elcentral och fasadmätarskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade i första hand satt en ny grupp i fasadmätarskåpet och satt en ny central i garaget.

I andra hand hade jag kopplat innan gruppcentralen i huset och sedan satt en ny central i garaget.

Sätter du en ny grupp i fasadmätarskåpet så belastar du inte säkringarna till huset om det händer något i garaget och tvärt om.
 
tommib
Det går utmärkt att dra vidare från husets elcentral till garaget. Man lägger då utgående huvudledning till garaget tillsammans med inkommande huvudledning på lämpligt ställe. Ibland är detta ingångssidan på huvudbrytaren, ibland behöver man en separat plint. Denna ledning säkras inte av i husets central och dimensioneras därför efter huvudsäkringarna. En vanlig dimension är 5G6 men det kan krävas grövre kabel också. Du vinner kanske lite ledningslängd på att dra direkt från fasadmätarskåpet till garaget men inte mycket om man tittar på ritningen.

Garaget bör absolut ha en egen elcentral och framför allt en egen JFB. Du bör ha någon form av utebelysning på garaget som slocknar om strömmen går, speciellt om det är ett varmgarage med frysrisk (indraget vatten eller förvaring av något frostkänsligt).
 
tommib
N NoOne2k skrev:
Jag hade i första hand satt en ny grupp i fasadmätarskåpet och satt en ny central i garaget.

I andra hand hade jag kopplat innan gruppcentralen i huset och sedan satt en ny central i garaget.

Sätter du en ny grupp i fasadmätarskåpet så belastar du inte säkringarna till huset om det händer något i garaget och tvärt om.
Vad menar du med "ny grupp" i fasadmätarskåpet? Där finns vanligen bara huvudsäkringarna och de kommer vara samma oavsett hur kabeln kopplas. Om man vill kan man förstås avsäkra kabeln till garaget för att kunna använda en klenare kabel men jag skulle inte göra det.
 
tommib tommib skrev:
Vad menar du med "ny grupp" i fasadmätarskåpet? Där finns vanligen bara huvudsäkringarna och de kommer vara samma oavsett hur kabeln kopplas. Om man vill kan man förstås avsäkra kabeln till garaget för att kunna använda en klenare kabel men jag skulle inte göra det.
Jag trodde det var standard att det idag sitter porslinssäkringar i fasadmätarskåpet, dessa matar sedan en skena där man monterar dvärgbrytare. Tanken var att där montera en ny 3-polig dvärgbrytare och dra kabeln till garaget.
 
tommib
Ja. Porslinssäkringarna är huvudsäkringarna. Det finns ofta plats för en DIN-skena med normkomponenter men denna är mest för bekvämlighet, t.ex. att kunna sätta ett astrour och en säkring för utebelysning för att slippa gå in till elcentralen i huset och tillbaka igen. För små anläggningar kan man sätta alla säkringarna där (så är det gjort på vårt landställe, ser fördjävligt ut med fem kablar till ett utanpåliggande fasadmätarskåp). Det är dock inte på något sätt nödvändigt att avsäkra matningen till garaget med något annat än just huvudsäkringarna, det behöver man bara göra om man vill ha en klenare kabel av någon anledning som inte kan avsäkras med 25 A (vanligen, för D2 huvudsäkringar).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.