Hej!

vatten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Håller på att koppla in diskmaskinen, men jag har nu stött på ett problem..:confused:

Jag undrar vart jag skall koppla avloppsslangen från maskinen, Jag tycker den bör sitta där den röda ringen är? Men där sitter ju en annan slang, Vad är den slangen till?

Finns ju även en plugg där den gröna ringen är men om man ska koppla där på hur gör man då för att fästa den?

Lila så ser anslutningen ut från diskmaskinen som för övrigt är en Cylinda några år gammal..

Tacksam om någon vet hur jag ska göra :)
 
Den gula, där borde du kunna montera en slanganslutning, ta bort pluggen och åk ner till rörfirma och fråga/kolla lite sen skruvar du fast slangen med slangklämma!

Sen är jag nyfiken på vart den slangen som är vid röda ringen är till, följ slangen, är den inte kopplad på nåt så kan du koppla in diskmaskinen där.
 
Ja jag förstår inte vad den gör där, men slangen går in i väggen in till grannen.
Ja men precis jag får väl gå till en rör firma och kolla vad dom säger.
 
Skumt.. Om du känner grannen så knata över och kolla?
Japp, ta med pluggen så får du säkert rätt prylar! :)
 
Den inringade slangen är med största säkerhet en spillledning ifrån ett aggregat till luftåtervinning, gissningsvis sitter detta i din köksfläkt. Inte alls ovanligt att man stöter på detta ute hos kunder.
 
Andreas1984 skrev:
Ja jag förstår inte vad den gör där, men slangen går in i väggen in till grannen.
Ja men precis jag får väl gå till en rör firma och kolla vad dom säger.
Hej och välkommen till forumet!

Är det en bostadsrätt eller hyresrätt? Jag skulle nog i första hand vända mig till styrelsen eller värden för att få dom att reda ut vad tusan det är för slang som går till grannen. Det verkar i mina ögon, av mer än en anledning, komplett vansinnigt! Är du säker på att den verkligen går till grannen?

Och ja, det naturliga vore att ansluta diskmaskinsavloppet där "grannslangen" nu sitter.

Lova att du återkommer när du får reda på mer om slangen till grannen. Jag är rätt säker på att fler än jag blir nyfikna.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Eftersom du har en dubbelho så kan man byta ut den "vänstra armen" på ditt vattenlås till en som har anslutning för diskmaskin. Delen hittar du under namnet T-förbindning och där sitter det en extra anslutning
 
  • Gilla
Andreas1984
  • Laddar…
Dr.L skrev:
Den inringade slangen är med största säkerhet en spillledning ifrån ett aggregat till luftåtervinning, gissningsvis sitter detta i din köksfläkt. Inte alls ovanligt att man stöter på detta ute hos kunder.
Ok.. Ja jag har ju Luftvärme i huset så kanske har det med de att göra då?
En sån T-förbindning ser ju ut precis som det jag skulle behöva får försöka få tag i en sån..
 
Det finns extra tvätt- & diskmaskinsanlutningar som man kan montera mellan nuvarande anslutning och vattenlåset, vattenlåset kommer att komma ca 1-1,5dm längre ner.

http://www.rinkabyror.se/artikel/vit-diskmaskinansl-32/

Pluggen i den gula ringen är en rensplugg, den sitter efter vattenlåset så om man öppnar den så kommer det att lukta avlopp.
 
Redigerat:
Men dom som bodde här förut hade diskmaskin, Så jag undrar hur dom gjorde med anslutningarna, eller så har dom kanske bytt tillbaka till "original" när dom kopplade ur sin..
 
Andreas1984 skrev:
Ok.. Ja jag har ju Luftvärme i huset så kanske har det med de att göra då?
En sån T-förbindning ser ju ut precis som det jag skulle behöva får försöka få tag i en sån..

gå till en rörläggare, delen finns i hos dom flesta vvs-grossister.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.