Jag har en gammal Bahco köksfläkt RPE 300-120 och på taket en ELMO takfläkt båda från början av 70-talet. Takfläkten har en 3~ motor, men drivs med 220v och styrs via ett vred ovanför köksfläkten med 2 hastigheter.

Den nya alliansfläkten (Cylinda) har endast en tråd för styrspänning som vid leverans är kopplad för 100 och 130v. Hur får jag ihop detta?
 
Det hela ska kopplas ihop i en dosa med dragavlastning.

Fas, nolla jord till köksfläkten.
Styrtråden från köksfläkten (svart?), nolla och jord upp till takfläkten.

//Patrik
 
Jo, det förstår jag, men en styrtråd som ger 100 eller 130v ska ersätta två inkopplingar (hög eller låg hastighet) som idag går på 220v. Hur får du ihop det i takfläkten?
 
Har du en 3-fas fläkt med två lindningar för olika hastigheter kan du inte styra den genom att sänka spänningen.
Kan kanske fungera men fläktmotorn lär bli rejält varm.
 
Har samma problem och är tacksam för svar, Har en fläkt på taket från -83.
I den sitter 2 st motorer (Har ej förstått skillnaden men tror att det är hög/lågfart) d.v.s antingen går en eller båda.

Har köpt en s.k. Alliancefläkt från Cylinda men får inte ihop hur det skall fungera med 1 st styrtråd som ger 100 eller 130V?

Dokumentation man fick med från Cylinda gav inte mycket hjälp heller?
 
ebuat: vad är det för en fläkt med två motorer?

Skall man få det att funka med en "Alliance" fläkt måste man ha en 1-fas fläkt som går att spänningsreglera.
 
Fläkten har inte 2 motorer men ventilationsaggregatet. Nu har jag läst på en del och även hittat elschemat för ventilationsaggregatet.
Ventilationsaggregatets 2 fläktmotorer är 1 för tillluft och en för frånluft (såklart). Med min tidigare fläktkåpa så fanns det 2 lägen, grundventialation eller forcerad ventialtion och vid grundventialaiton användes spänningen från en inbyggd trafo i aggregatet.

Nu skall aggregatet kopplas om lite så att grundventilation och forcerad ventilation istället styrs från allianskåpan (d.v.s jag behöver bara en styrtråd upp till aggregatet).
 
Då är det en annan variant än den typ som jag har i ursprungsfrågan. Där är det en motor med två hastigheter, se bifogat el-schema i urspungstexten. Som jag tolkat inläggen här, så funkar det inte med styrtråden från alliansfläkten. Det innebär att jag får köra alliansfläketn som vanilg köksfläkt och sedan styra takfläkten med ett separat tvålägesvred.
 
Martlm se bara till att den dag takfläkten går sönder att du bytar till en som går att styra.
Finns gott om varianter så går ofta att hitta någon som passar på taket.

ebaut: Du får koppla om så att Alliance-fläkten ersätter den inbyggda trafon.
Kolla bara så att fläktarna i aggregatet inte är för stora, om jag inte minns fel klarar en Alliance-fläkt av max 300W extern fläkt.
 
FrittDrag_II: Alliancefläkten klarar 250W och mina fläktar är på 240 så det skall vara ok.

MartIm: Kollade din excel-fil nu och du har en 3-fasfläkt som Y- eller D-kopplas vilket ger 2 olika hastigheter så den kan inte hastighets-styras från alliansfläkten. Vad är det för effekt på motorn? kanske kan vara ide att byta den? En motor kostar inte så mycket.
 
Enligt de uppgifter jag har, tar takfläkten 22W vid lågvarv och 110W vid högvarav. Några tips var man kan hitta lämpliga utbytesfläktar/motorer?
 
ebmpapst har säkerligen en ersättningsfläkt som passar www.ebmpapst.se
 
Martlm: Systemair och Östberg har kompletta fläktar, antar att du har fyrkantig takgenomföring som är 40x40cm?
T.ex: Systemair TFE220M eller någon av TFSK; Östberg någon av TKS fläktarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.