Elementet har 3 färger på kablarna, brun (styreleder), blå och svart. Jag förstår att det inte finns någon jord och att blå och svart är fas. Jag skall koppla elementet till en separat enpolig rumstermostat, men hur??? Termostaten är inget problem för mig men hur hanterar jag de norska kablarna?
 
Styrledningen avslutar du bara i en ''ubåt'' Dom övriga två ansluter du till fas respektive nolla (blå). Väggtermostaten placeras i fasledningen.

Elementet är sannolikt av klass II typ vilket gör att det inte skall skyddsjordas.

Är övriga element 230 v i huset. Om det finns en separat central för elvärme , då brukar det bara finnas fasledare och skyddsledare och 380-400 v element.
 
Redigerat:
Tack Tobbe, alla element är 230 v i huset. Tack för svaret. Fantastisk sida det här.
 
Hej igen, nu har jag anslutit och något är fel. Elementet slår inte på när jag skruvar upp den externa rumstermostaten. Elementets blå är ansluten till nollan. Elementets svarta är ansluten till utgående från termostaten. Elementets bruna är "bortkopplad" (är det detta som kallas ubåt?). Är det detta som är fel?
 
magnus138 skrev:
Hej igen, nu har jag anslutit och något är fel. Elementet slår inte på när jag skruvar upp den externa rumstermostaten. Elementets blå är ansluten till nollan. Elementets svarta är ansluten till utgående från termostaten. Elementets bruna är "bortkopplad" (är det detta som kallas ubåt?). Är det detta som är fel?
Har du satt igång elementet och skruvat upp termostaten till max?
 
Finns det 230V mellan blå och svart på elementet ska det bli varmt (om elementets brytare är till och den interna termostaten är högt ställd vill säga). Den bruna sänker 5 grader och ansluts till nollan om man vill ha den funktionen.
 
Det kan vara fel på rumstermostaten eller någon matning. Rumstermostaten behövs inte om elementet har inbyggd elektronisk termostat.

Detta under förutsättning att den inte styr fler t.ex termostatlösa radiatorer. I annat fall kan den kopplas förbi.
 
Här är det ju läge att (om man känner sig säker och bekväm med det vill säga) att ta fram sitt mätinstrument för att i tur och ordning kunna utesluta om det är matningen, termostaten eller elementet som felet ligger i.

Även om man inte vill arbeta under spänning så kan man ju i så fall resistansmäta på det bortkopplade elementet och termostaten för att se att termostaten slår till och från som den skall, samt att elementet är "på" internt. För exempelvis ett 400W element så skall man väl ha ca 130 Ohm (eller räknar jag galet?)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Här är det ju läge att (om man känner sig säker och bekväm med det vill säga) att ta fram sitt mätinstrument för att i tur och ordning kunna utesluta om det är matningen, termostaten eller elementet som felet ligger i.

Även om man inte vill arbeta under spänning så kan man ju i så fall resistansmäta på det bortkopplade elementet och termostaten för att se att termostaten slår till och från som den skall, samt att elementet är "på" internt. För exempelvis ett 400W element så skall man väl ha ca 130 Ohm (eller räknar jag galet?)
Att mäta upp resistansen är inte så lätt på ett element med elektronisk termostat. Detta eftersom termostaten först ''sluter'' strömkretsen när triacen tänds av elektroniken.
 
Tack för alla synpunkter, ännu en gång fantastisk sida det här. Har hittat felet (det här är en gammal stuga där förre ägaren pulat själv med varierande resultat). Jag hade kopplat från en existerande kopplingsdosa, där det fanns ingående strömförande oanvända ledningar. Allt rätt kopplat via rumstermostaten. Nu var det så att jag började arbeta på kvällen när lyset var tänt i rummet. Men när jag slutförde dagen efter var inte lyset tänt och elementet fungerade inte. Ja, ni förstår resten :)
 
Tobbe_3 skrev:
Att mäta upp resistansen är inte så lätt på ett element med elektronisk termostat. Detta eftersom termostaten först ''sluter'' strömkretsen när triacen tänds av elektroniken.
Ah, då läste jag fel. Jag fick för mig att det var "gamla" element som skulle förses med extern elektronisk termostat. Om det är intern termostat som inte är gammal hederlig bimetall, så tar jag inget ansvar för det... :)
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.