Hej,

Har ett antal LED downlights. Varje downlight är på 5x1W LED, 300mA konstantström.
Vid leverans följde det med en liten trafo/driver till varje downlight, 300mA konstanströms, anpassad för 1 st downlight.

Nu är downlightsen monterade på rader om 3 st. Jag använde inte den medföljande trafon, utan skaffade en annan 300mA konstansströms trafo/driver som klarar upp till 15x1W LED. Det ligger alltså 3 st downlights i serie med varandra, kopplade till trafon. Det har fungerat bra, men nu ska det byggas om lite...

Det verkar ganska svårt att få tag på just 300mA konstanströmstrafos som är dimbara. Det allra flesta är på 350mA.

På elbutik.se finns följande trafo: http://elbutik.se/product.html/led-driver-40w-meanwell-lcm-40-1-10v?category_id=15170

Den är ställbar till 600mA konstant utström.

Om jag nu kopplar om det hela, så att trafon ska driva totalt 6 st downlights.
Kan jag lägga två slingor med 3 st downlights i serie, för att sedan parallelkoppla de två slingorna över trafons utgång?

Om jag inte tänker helt fel nu, så bör det då bli 300mA ut till varje slinga?

Eller är det riskerbart att göra så, om tex en av downlightsen går sönder och ena slinga bryts...

Tacksam för lite tankehjälp eller tips på trafos med 300mA utström?
 
Nej, du bör inte parallellkoppla denna typ av LED-armaturer. Iofs kommer de nog att lysa men det kommer att bli obalans i strömfördelningen. Detta skulle kräva perfekt matchade dioder och exakt lika långa ledningar o.s.v. vilket knappast är praktiskt möjligt.
 
E
Kör med ett 350mA drivdon. Spottarna skiter i dom extra 50mA. Kommer kanske lysa liiiiite starkare, med liiiite kortare livslängd på dioderna. Annars kbk, kör ba kör
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.