Manometern på vårt värmesystem IVT 590 med CTC LVA1 har legat väldigt högt sedan i somras, på cirka 2.8 bar (ska vara mellan 0,5-1,5 bar) trots att jag några gånger luftat ur till rätt nivå (1 bar). Hade en hantverkare som kontrollerade och sa att det är kärlets innervägg som det läcker ut vatten i och lägger sig mellan inner- och ytterväggen (mantlat kärl).

Såg att han mätte en del men undrar mest av nyfikenhet hur jag kan kontrollera att det verkligen är det som är felet? Till saken hör att vi sedan i somras har bytt andra saker på värmesystemet av samma hantverkare (kylflänsar, fläkt och kompressor) och han har gett ett kunnigt intryck. Frågade om det inte var bälgen som var trasig men han menade att det inte var det, utan just vattenkärlet.

Tillfälligt plomberade han kärlet och kopplade in ett mindre som vi får låna tillsvidare.
 
Finns inte mycket annat det trycket kan komma ifrån än varmvattnet om man först sänkt till 1 bar utan att fylla på och påfyllningskranen håller tätt. Surt om man nyligen renoverat kompressorn och fläkten etc. Hur många år höll den gamla kompressorn? Blir nog för dyrt att byta den dubbelmantlade tanken så det blir en ny panna istället?
 
Tack för snabt svar Josth. Systemet är från 2004 och hantverkaren sa samma sak, att det blir väldigt dyrt att bara byta tanken, dessutom tillverkas inte systemet längre så det går inte att beställa bara en ny tank. Ja, känns tråkigt att ha bytt saker redan för över 35 000 kr och ändå måste byta rubbet.
 
Panna från 2004 är ju inte så särskilt gammal. Kanske blev det något fel med el-anoden? 35 tkr för byte av kompressor, fläkt och förångare låter som ett rövarpris!?? Ingick det annat också? Eventuellt kan man få några kronor för begagnade delar i fint skick men det kan ta lång tid att hitta köpare.
 
I priset ingår även byte av LVA1 fläkt och ett relä (relät finns på en fjärde faktura som jag inte har tillgänglig just nu). Sakerna har gått sönder allt eftersom sedan i somras, så det har varit fyra besök + det senaste med tanken (som vi inte fått faktura på än).

Priserna för de tre första jobben bifogat.

Faktura med poster för bl.a. bilersättning, arbetskostnad, förångare ivt och kylmedie 134, inklusive priser och totala summor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Faktura med tre poster som listar kostnader för servicebesök, bilresätning, och en fläkt, med priser och summor.

Fakturadetaljer för byggprojekt inklusive priser för bläserstätning, köldmedium, lödmaterial och arbetskostnad.
 
Ja det var ganska många saker men ser att det står köldmedie R134 och lödning/provtryckning TVÅ gånger. Om han bytt förångare, kompressor, expansionsventil etc en gång så måste det ju vara garanti på arbetet. Om han måste göra om jobbet för att det inte blev gastätt första gången borde det inte finnas någon anledning att ni ska betala det! Det skulle jag anmärka mot. Ja fläkten till CTC LVA är ruskigt dyr, särskilt för den är av gamla AC-typen och inte EC. I vissa fläktmodeller kan man byta lager själv för en hundring men det är lite pyssel och kräver rätt verktyg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.