Hej!

Jag har en ganska udda extrabyggnad på min tomt. Det är ett skal, komplett med vindskydd och klädsel, men utan isolering, som är byggt ÖVER ett riktigt gammalt hus, se bild. Det äldre huset är isolerat i tak, golv och alla väggar utom ena kortsidan som saknas och lämnar ett utrymme på ca 1m mot skalet kortsida. Fråga mig inte varför det ser ut så här, förra ägaren var en smula excentrisk.

Själv använder jag bygget som snickarbod. Det inre rummet till montering, målning, förvaring etc, och korridoren utmed långsidan till sågmaskiner av olika slag. Dock har jag länge saknat ett isolerat utrymme för förvaring av kemikalier och målning vintertid. Därför har jag nu tänkt bygga till det inre rummet med väggen som saknas. Det kommer också förlängas så det går ända ut till skalets kortsida. Dock visade det sig när jag började undersöka ytterväggen mot korridoren, den markerad med en pil, att den väggen är i riktigt dåligt skick. Utifrån och in så bestod den av stående spontad panel, ca 5cm veckad papp som var till största delen trasig och musten (någon typ av gammal isolering), en till ännu äldre spontad panel, ca 5cm mineralull, pappfolie med aluminium, gips. Allting fram till mineralullen var genomruttet nedersta halvmetern, inkl. väggreglarna. Så det var bara att riva hela den väggen också. Det kan hända att övriga väggar är i liknande skick, men det får i så fall vara för jag kommer inte åt att bygga om dem lika lätt. 2 av 4 väggar måste ju vara bättre än inget, eller hur?

Så nu står jag här och ska bygga två nya väggar, och delvis lite nytt tak, och funderar över det här med luftspalt, vindskydd och plast. Hur ska jag bygga och varför?

Med luftspalt tänker jag såhär. Tanken är väl att hindra fukt att tränga in och fastna i stommen, men i det här fallet kommer ingen fukt i form av regn i kontakt med väggen, så det kanske inte behövs? Dessutom kan man väl betrakta hela utrymmet mellan skalet och den nya väggen för en luftspalt? I alla fall på långsidan. Kortsidan kommer intill skalet och där är redan en luftspalt bakom asfaborden.

Vindskydd. Det finns ju redan i skalet så kanske behövs inte det heller?

Ångspärr. Antar att jag bör ha det?

Kan ju också lägga till att jag tänker klä väggen med OSB både invändigt och utvändigt. Det är praktiskt och jag behöver inte högre finish än så i det här utrymmet.

Svårt för en glad amatör att veta vad som behövs eller inte behövs i ett sånt här uddaprojekt! Så jag tar tacksamt emot input från någon duktig snickare med erfarenhet av fulfixande i gamla hus =).
 
  • Enkel linjeteckning av ett hus med trekantigt tak och en obestämbar form bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Här gör du som du vill. Är inte något hokuspokus Sätt ihop en regelstomme av tex 45x95 reglar med isolering emellan och Osb-skivor på in och utsidan.
Jag tycker inte du behöver bekymra dig om plastfolie eller ångspärr.
Kommer hålla i 20 år utan problem.
Om du skruvar ihop så är det enkelt om du vill ändra något om 5 år.

//AA
 
  • Gilla
Markus P
  • Laddar…
Ok. Ja, nu när man funderat ett tag så verkar det som att enkelt är rätt väg framåt. Jag kör på det. Kommer oavsett hålla längre än resten av den byggnaden 😆. Tack för ditt svar.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.