Vi håller på med en större tillbyggnad där nästa steg är att bygga upp mellanbjälklaget. Jag har fastnat vid vad som är en lagom insats för att stegljuden från ovanvåningen inte ska vara störande och att samtal ska kunna hållas utan att man hör vad de säger på andra våningen.

Det som är byggt är limträ bjälklag 180x90 som kommer vara synligt och ovanpå det är panel lagt som kommer vara det synliga innertaket mellan bjälkarna.

Min tanke var att på panelen lägga reglar 145x45 där jag mellan de kan isolera med stenull i fullhöjd. Det är även mellan reglarna ventilationskanalerna (platta, 100 höga) och elen kommer dras. Ovanpå reglarna lägga gles 22x95 för golvvärme (plåtar på och mellan läggs 20mm slang), sedan golvgips för att öka massan och efter det någon form av golvfoam för dämpning av stegljud innan parkett läggs. Jag har max 215mm jag får bygga ovanför Limträbalkarna innan de kommer närmare än 600 från glasets nederkant i fönstren och färdig golvhöjd.

När jag läst på om detta finns det en hel del ytterligare att göra som att på reglarna lägga sylomerkuddar och sen flytande spångolv istället för golvvärmegles. Eventuellt gör det ingen då det är en ganska öppen planlösning på ovanvåningen och öppet ner genom trappan. Vad tror ni? Målet är att det inte ska trumma när man går, inte kunna höra exakt vad någon säger och inte vara en knarrig konstruktion. Vad tror ni som kan detta bättre, vad krävs av mellanbjälklaget för att uppnå detta? Andra tips och justeringar som ni vill dela med er av?
 
  • Projektbeskrivning av bjälklagskonstruktion med limträ, panel, reglar med isolering, golvvärme, golvgips, foam och parkett samt deras respektive mått i millimeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning över hus med rum såsom kontor, sovrum, badrum, hall, groventré samt garage/verkstad. Uppmäta ytor för varje rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning över andra våningen med markerade rum: två samvarorum, badrum, syrum, kammare, kattgym, sovrum samt en trappa. Rummen visas i kvadratmeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Det ser bra ut i din konstruktion även om 45x145 är väldigt klena för ett bjälklag men förstår att ni inte har plats för högre bjälkar..

Det enda jag ser som kan bättra på är en stegljudsmatta som används mer o mer nuförtiden den ersätter din foam under parketten..
5mm eller tjockare hade jag satsat på för att det ska dämpa lite..

https://www.imex.se/golvakustik/timbertech-tt-5mm
 
145 regeln är den som ligger på 180 balken som utgör bjälklaget. 145 är installationsutrymme och för isolering då de som är 180 ska vara synliga och därmed kan vi inte fylla de facken med isolering.

Tackar för tipset om stegljudsmatta! Någon speciell anledning till att du rekommenderar just denna variant?
R Rejäl skrev:
Det ser bra ut i din konstruktion även om 45x145 är väldigt klena för ett bjälklag men förstår att ni inte har plats för högre bjälkar..

Det enda jag ser som kan bättra på är en stegljudsmatta som används mer o mer nuförtiden den ersätter din foam under parketten..
5mm eller tjockare hade jag satsat på för att det ska dämpa lite..

[länk]
 
R
V VillaCamilla skrev:
145 regeln är den som ligger på 180 balken som utgör bjälklaget. 145 är installationsutrymme och för isolering då de som är 180 ska vara synliga och därmed kan vi inte fylla de facken med isolering.

Tackar för tipset om stegljudsmatta! Någon speciell anledning till att du rekommenderar just denna variant?
Bara att vi har använt den, men det finns säkert andra fabrikat med. men foam och lumpapp är inte samma..
 
Hur lång spännvidd har du för som sagt så är 45x145 väldigt klent. Kan du inte sätta reglarna på sidan av dina limträbalkar för att få dit grövre reglar? Det går ju att jacka ur delvis om det önskas
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Hur lång spännvidd har du för som sagt så är 45x145 väldigt klent. Kan du inte sätta reglarna på sidan av dina limträbalkar för att få dit grövre reglar? Det går ju att jacka ur delvis om det önskas
180x90 balkarna ligger cc60 och 145 reglarna kommer läggas tvärs över som ett rutnät
 
R Rejäl skrev:
Bara att vi har använt den, men det finns säkert andra fabrikat med. men foam och lumpapp är inte samma..
Har du kolla på kostnaden per kvm när ni köpte den? Hittade inget pris vid googling.

Förstår jag rätt att grålumppapp, foam och stegljudsmatta alla är ute efter att minska stegljudet och att man bara använder en av dessa? Samt att det i uppräknade ordning går från billigast till dyrast lösning?
 
R
V VillaCamilla skrev:
Har du kolla på kostnaden per kvm när ni köpte den? Hittade inget pris vid googling.

Förstår jag rätt att grålumppapp, foam och stegljudsmatta alla är ute efter att minska stegljudet och att man bara använder en av dessa? Samt att det i uppräknade ordning går från billigast till dyrast lösning?
Nej lumpapp ger knappast någon stegljudsdämpande effekt och foam kanske ger någon enstaka procent i jämförelse med denna som jag länkade till dig..
Utan foam och lumpappen används för att det är ett flytande golv och ska tillåta parketten att röra sig utan ljud trä mot trä.
Tänk också på att du behöver ha åldersbeständig plastfolie då du ska ha vattenburen golvvärme..
 
  • Gilla
VillaCamilla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.