Bygger lösvirke i Stockholms skärgård med generalentreprenad. I offerten som baserar sig på min detaljerade kravspec inkluderas el, vvs, mark etc . Vad jag inte visste när mitt underlag skrevs var att myndigheterna numera kräver potentialutjämning av grundkonstruktionen (armeringsnät etc). Som jag ser det borde elentreprenören ha tagit med det i sin offert eftersom det är ett lagkrav. Jag har inte specificerat något annat som gäller dimensionering av kablar, anslutningar eller annat eftersom det som jag ser det är en självklarhet att allt ska vara inom lagens råmärken i en elinstallation. Har jag fel?
 
Någon med synpunkter?
 
Vad som är praxis törs jag inte uttala mig om men jag resonerar ungefär så här med erfarenhet från mitt dagliga arbete som bas (och detta är inte relaterat till husbygge).

Får jag en väldigt noggrann specifikation så svarar man i enlighet med den. Ju mer detaljerad desto mindre svängrum för mig som lämnar anbud. Om du vill att jag följer specifika lagar och regler som du inte alls berör i din offert skulle jag förvänta mig att du specificerar detta i din kravspecifikation (dvs du har en speciell punkt där du kräver att allt arbete skall utföras på sådant sätt att branschregler och ev myndigheters krav skall uppfyllas utan att specificera detta närmare).
 
Tja, om du gör en GE som utförandeentreprenad och har ett detaljerat förfrågningsunderlag så är det inget i sak som säger att en anbudsgivare skall ge ett anbud som bygger på "utförande inom lagens råmärken", om du inte explicit skrivit det i FU. I en "regelrätt" GU så tar man in anbud på ett utförande och ansvar själv för att utförandet ger de egenskaper man önskar.

Har du haft elprojektör som upprättat FU så kan du väl kanske diskutera med den/dom varför dom föreskrivit ett utförande som inte är lagligt.
 
Ok, tack för synpunkterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.