I snart ett år har jag närt drömmen om att bygga ett fristående hus för mig och familjen (4 sovrum). Tillsammans med banken är jag beredd att spendera ca 3,5 milj på detta och har några små krav - barnvänligt, bra skolområde, grannar inom rimligt avstånd samt att tomten ska vara åtminstone 700kvm. Det stora kravet jag har är läget - öster om öresund, väster om E6 samt rimligt avstånd till Malmö (jag är skåning vilket medför låg tolerans map pendling).

För mig är det en mycket stor summa pengar, men den är tydligen inte tillräckligt stor. Jag har råd med tomten eller huset men inte både och.

Vad ska man göra? Söka sig ut i obygden så att man kan köpa en tomt eller sänka kraven på husen (jag är skåning och kan därför tex inte fördra träfasader).

Jag är öppen för tips, idéer samt framförallt andras erfarenheter.

/OK
 
Ett tips är att ställa dig i kommunens tomtkö!!! Det gjorde vi, så nu har vi köpt en billig tomt via kommunen och kan lägga desto mer pengar för att få det hus vi vill ha, till en kostnad LÅNGT under dina 3,5 miljoner.
Vi hade nog helst velat ha en tomt i Höllviken, men de kostar minst 1,5 miljoner, så då hade det ju nästan blivit så att man hade fått bo i husvagn på tomten!!!!
 
Har ställt mig i kommunens tomtkö - lyckades fylla i fel koder och blev tillfrågad om jag ville köpa 200kvm tomt i västra hamnen för dryga miljonen + anslutningsavgifter. Har nu korrigerat koderna och hoppas på napp (och antagligen hamnat sist i kön).

Var o vad bygger ni? Jag, liksom alla andra, vill ju hushålla med pengarna så jag är öppen för alla idéer.
 
Vi ska bygga i Malmö kommun. De har precis släppt en massa tomter, och ska göra så även nästa år, så det är ett bra tips. Vi fick ge typ 330 kr/kvm för vår tomt, en stor härlig tomt. Så så fort bygglovet kommer så är det dags, snacka om att längta!!! Tack vare vår billiga tomt så har vi råd att bygga, annars hade det inte gått ihop. Så prova det!!!!
 
Tomtköerna är bitvis inte att leka med här heller, fick idag efter ett års köande vårt första erbjudande i Kävlinge och det hade skickats till 350 stycken (18 tomter). Från Trelleborg har vi i alla fall hunnit få 2-3 erbjudanden, dock har vår dåliga placering medfört att vi inte fått något. Dock går det troligen att få tag på en tomt i/runt Trelleborg via någon av husfirmorna.

Och om jag inte minns helt fel så har Willa Nordic och Sävsjö (gör jag reklam nu ???) tomter söder om Malmö (Gessie/Hököpinge).

Själva gav vi upp letandet i västra skåne och gav oss av längs sydkusten österut. Fick kanontomt på några veckor. Pendlingstoleransen fick förvisso sig en liten knäck men förtjänsten på billig tomt får väl betala en bil med bekväma säten...

Nåja, något användbart kanske, lycka till med letande!
 
Ring/maila kommunen och fråga! Jag kan inte området du är intresserad av, men kanske kommer ett nytt område att detaljplaneras i framtiden. Då är det bra att vara på hugget och veta vem som äger tomterna, det är ju inte alltid kommunens mark.

/Ulle
 
Ni kan vara lyckliga som vill bo i områden med 80-tals priser.
Här i Sollentuna (förort till Stockholm) ligger m2 priset runt 2000:-
Köp, medans det fortfarande är överkomligt om ni hittar för 330:- per m2
 
BAS skrev:
Ni kan vara lyckliga som vill bo i områden med 80-tals priser.
Här i Sollentuna (förort till Stockholm) ligger m2 priset runt 2000:-
Köp, medans det fortfarande är överkomligt om ni hittar för 330:- per m2
Ligger det på dem priserna även när man köper från kommunen?
 
Du kan vara lycklig du som har en kommun som fortfarande säljer mark !

Här säljs inte någ om inte till marknadspris vilket för närvarande tycks vara kring 1500kr per kvm

Tomtkö? Glöm det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.