Köksblandare med löst vred och synliga ballofixer på diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårigheter med blandarens vred i kök med disk och redskap i rostfri ho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej!

Själva vredet till min blandare har helt släppt. Det finns alltså inget motstånd längre, det går att vrida vredet hur som helst, känns helt löst, och det händer inget med vattnet när man ändrar läge (vredet släppte när vattnet rann, så jag stängde av med ballofixerna, vilket jag har undrat om och redan fått hjälp i en annan tråd).

Vi ska göra en stor köksrenovering i höst, så nu är jag ute efter en så enkel och billig lösning som möjligt. Kan jag laga detta själv? Hur kommer jag igång? Jag har tittat men fattar inte hur jag ens börjar att plocka bort toppen på denna blandare, vilket jag antar är steg ett. Någon klok person där ute som vet? Vore väldigt tacksam för lite hjälp i så fall.
 
Krilleman
Du har en gammal Mora Temp.

Den finns med i servicehandboken från Mora.
http://www.e-magin.se/paper/398b57km/paper/1#/paper/398b57km/28

Något är trasigt runt kolven. Lossa och kika hur det ser ut!

Ny överdel finns att köpa. Men även endast kolven går att köpa lös. Jag gissar att den vita plasten som håller spaken har gett sig, alternativt är kolven helt kass.

Endast kolven till Temp 020 har RSK: 8938313
Hela överdelen till Temp 020 har RSK: 8938151

Instruktionsbilder för byte av ventillysa på en Mora Temp blandare med markering av hetvattenspärr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Demonterad Mora Temp blandarkolven med spak och plastdetaljer synliga, bredvid en kromad kranöverdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Wow! Ni är verkligen fantastiska. Tack så hemskt mycket! Jag kan inget om detta, men så länge jag har ballofixen på så kan jag väl meka på så gott jag kan utan risk för att det börjar spruta vatten från blandaren?
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Det som har hänt är att kolven gått så trögt i hylsan och att den till slut spruckit, (vid märkningen i bilden) tack vare Hjälpmedelshandtaget så känner man inte hur trögt den går. Detta medför att blandaren inte går att stänga av längre. Min rek är att alltid byta hylsa och kolv samtidigt.
 
  • Sprucken del markerad på grön hylsa till blandare där kolven går trögt, vilket orsakar funktionsfel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter lika bra att byta både hylsa och kolv, så jag kör på det. Tack för tipset! Kan kanske bara nämna att när blandaren gick att använda, läckte det vatten mellan blandaren och diskbänken varje gång jag spolade vatten. Inte mycket, men inte jättelite heller. Löser det sig genom byte av hylsa och kolv? Eller är det något annat?
 
För att fixa så att den inte läcker ut på diskbänken så behöver du dessa delar.
https://www.rinkabyror.se/artikel/ma-manschettpackningar/

Tänk på att muttern för att öppna blandaren kan sitta sjukt hårt efter några år. Akta så att inte hela blandaren snurrarmed när du tar i.
 
Jäklar vad schysst, tack! Får jag fortsätta att besvära att fråga:

Är det enklare att byta ut hela blandaren än att göra dessa reparationer?

Någon med koll på VVS-butiker i Stockholm, så centralt som möjligt, som kan ha alla dessa saker som jag behöver till reparationen över disk?

En nojig fråga: Om jag sabbar blandaren när jag håller på och testar mig fram, så ökar jag inte risken för att det börjar spruta vatten så länge ballofixerna är på va? Vad jag gör med blandaren påverkar inte risken för en vattenskada eller så va?

Tack igen!!
 
Det har nog @Krilleman ett bra svar på. :)
Men det beror ju helt på hur händig du är, om du ska göra en stor köksrenovering i höst, så hade jag nog försökt hålla liv i den blandaren som du har och bytt till en ny efter det.
Butiker i Sthlm har jag ingen koll på.
 
Beställ på nätet det brukar skilja sig mycket i pris, och man har det hemma på en dag eller två.
 
Om du redan nu vet vad du vill ha för blandare efter renoveringen skulle du ju kunna köpa en sådan och börja använda nu. Det är ju bara att flytta den till nya köket, då slipper du lägga massa pengar på en blandare du snart ska göra dig av med.

Vad gäller ballofixer så fungerar de som avstängningskranar, är de stängda ska de inte släppa igenom vatten.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.