Läser detta i AB. Vi förväntar oss ungefär 6000kr som skall återbetalas för dec-feb. Men om det skall dras från nätfakturan som under våren och sommaren kommer att vara i snitt på ca 800/månad lär det ta tid lång tid att få tillbaka pengarna.

"Snart mer i plånboken för elkunder
Snart börjar kompensationen för vinterns höga elpriser rulla ut till elkonsumenter runt om i Sverige. Flera nätbolag siktar på att betala ersättningen genom avdrag på aprilfakturan.
Det är elnätsbolagen som sköter utbetalningen av kompensationen och flera av de största elnätsbolagen börjar att betala ut stödet med start i april som avdrag på elnätsfakturan. Vilken fakturaintervall, exempelvis månad eller kvartal, varje kund har kan påverka när utbetalningen kommer. (TT)"
 
Om jag är rätt ute nu så ska mitt hushåll få tillbaka 5 600 kr, snabb räkning på förbrukade kWh och avgifter för mars bör hamna på ca 1 500 kr.

Så utan att fundera allt för mycket på kommande förbrukning så kommer elåterbäringen ta 5-7 månader för oss om vi inte begär utbetalning direkt. Är väl iof alltid trevligt att få billigare drift under en tid :rolleyes:
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Såhär står det hos Vattenfall Eldistro som jag har..

Edit: jag tolkar det som att de kommer att köra alla tre månaderna på en gång, dra av på fakturan, och sen betala ut resterande...
 
  • Skärmdump av en diskussion om elpriskompensation från Vattenfall Eldistro.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Beror på elbolag, kravet är att utbetalning ska vara gjord under 2022.
Så man får läsa info hos sin elleverantör.
Vissa drar bara på kommande elräkning andra kan dra på aprilfakturan och återstår det något kan man begära utbetalning av resterande.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
EON delar inte ut pengar. De drar av från kommande fakturor till stödet på max 7000 kr är "förbrukat".

Edit: EON brukar skicka ut månadsfakturorna tidigt i månaden så typ tisdag nästa vecka får vi se om de hunnit att få med elstödet.
Skärmdump av text från en webbsida om elpriskompensation och utbetalningsprocess från E.ON Energidistribution.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
K Kane skrev:
EON delar inte ut pengar. De drar av från kommande fakturor till stödet på max 7000 kr är "förbrukat".

Edit: EON brukar skicka ut månadsfakturorna tidigt i månaden så typ tisdag nästa vecka får vi se om de hunnit att få med elstödet.
[bild]
Dåligt system för de som har likviditetsproblem pga den höga elkostnaden. Men om man eldar på ordentligt kommer återbäringen snabbare :)

Nästan lika ogenomtänkt som att ge samma stöd till Norrland där priserna varit låga....
 
Fick brev från Ellevio idag, de 6000 kr jag får kommer att dras av på elnätsfakturor tills de 6000 är slut så det lär bli tre-fyra månader när min elnätsfaktura blir noll...
 
C
Ulltand Ulltand skrev:
Dåligt system för de som har likviditetsproblem pga den höga elkostnaden.
Det är ju som vanligt, jämför med t.ex. sjukpenning och sånt som kan betalas ut långt i efterskott.
Understryker ju att det inte handlar om att "rädda" någon fattig som hamnat i akut likviditetskris. De får gå till socialen eller ta ett sms-lån... :confused:
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
K Kane skrev:
EON delar inte ut pengar. De drar av från kommande fakturor till stödet på max 7000 kr är "förbrukat".
Edit: EON brukar skicka ut månadsfakturorna tidigt i månaden så typ tisdag nästa vecka får vi se om de hunnit att få med elstödet.
[bild]
Så här blev det på fakturan för april, 0 kr att betala och ett tillgodohavande.

Skärmdump av en faktura med poster för energiförbrukning och statlig elpriskompensation som resulterar i ett tillgodohavande på 3364 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.