Vi uppmanar alla med att bidra med erfarehet hur man skall komma runt idiotin om byggfel-och färdigställandeförsäkring.
Som all vet betalar alla självbyggare en dold skatt i form av denna idiotiska försäkring.
Hur skall man komma runt denna?
Bidra gärna med dina erfareheter och juridiska synpunkter.
Som jag ser det är detta en kvarleva från det diktatoriska politiska styret vi haft det senaste seklet och att detta måste, via manupulation, eliminineras så att vi får en verklighets och realistiskt baserad försäkring som är värt namnet.
The word is yours.....
 
Hej !inga problem vad vill du betala för denna info ?

//Goerana
 
goerana skrev:
Hej !inga problem vad vill du betala för denna info ?

//Goerana
Jag föreslår att du raderar ditt konto?
 
aedwall skrev:
Jag föreslår att du raderar ditt konto?
??
Lite svårt att förså vad ni menar......


Det är ju så i livet att inget är gratis vill man smita från lagar och så, så kostar det
Om man vill ha juridisk hjälp så brukar det kosta.

//Goerana
.
.
.
..
.
.

.
Om inte så kan man ju skriva för att dra igång en diskussiom också...........
 
goerana, du har inget här att göra.

Jag hade en diskussion med banken, som krävde byggfelsförsäkringen för att öppna kreditivet.
Jag argumenterade då med henne om denna verkningslösa försäkring, och det stod klart innan hon öppnade munnen att hon inte visste innebörden av försäkringen. Utan den skulle man bara ha oavsett.

Samma sak hände på byggsamrådsmötet på kommunen, som krävde bfel och färdigställande, slapp färdigställande men byggfelsförs. släppte han inte.

Jag tror att dessa som bestämmer att denna förs. ska vara obligatorisk i själva verket inte vet försäkringens innebörd för oss självbyggare.

Det gäller att övertyga kommunen om att den är verkningslös, det finns väl några som sökt dispens och sluppit tecka försäkringen, men dom är få.

Det gäller att vi informerar dessa som bestämmer om försäkringen, att få dom att förstå att vi självbyggare måste vara ett undantag.
Vi betalar uppemot 40k för en försäkring där det svart på vitt att den inte gäller.
 
tänk tanken då att du skadar dig när du bygger ditt hus själv ,blir förlamad eller liknande???vem byggar klart ditt hus då???
ska dina barn eller frun solidariskt ägna 4-5 år för att bygga klart huset???
kanske bygget gör konkurs p,g,a att ditt gratis arbete inte kan fullföljas,vem ska ta kostnaden då???
en försäkring har tillkommit av flera anledningar,ofta
är det för att flera oseriösa byggare elller husföretag har lurat konsumenter att hus kan byggas gratis sedan har dom konnkat och banken eller kunden har fått stå smällen.
och slutligen dessa 2 försäkringar är inte en skatt,det är en ren försäkring.
men sedan att bolagen tjänar stora pengar på bra byggda hus är en annan historia.
för trots allt merparten av husföretag och byggare sköter sig nog rätt bra.
 
Det du talar om är färdigställandeskyddet. Problemet är att försäkringen inte betalas ut till självbyggare. Den gäller endast om man har en entreprenör som bygger.

Byggfelsdelen skulle jag dock vilja påstå att man har glädje av som självbyggare.
 
mycke_nu skrev:
Det du talar om är färdigställandeskyddet. Problemet är att försäkringen inte betalas ut till självbyggare. Den gäller endast om man har en entreprenör som bygger.

Byggfelsdelen skulle jag dock vilja påstå att man har glädje av som självbyggare.
Byggfelsförsäkringen täcker inga jobb som man gör själv, dessa jobb är undantagna liksom ny teknik är undantaget.

Det ska inte kallas för försäkring, det är en ren skatt. Försäkringsbolagen ägs till stor del av husfabrikanterna själva.

Det vore intressant att få en enkät eller få rapport från försäkringsbolagen hur många o vilka skador som har ersatts. Förfarandet togs upp i "Uppdrag granskning" 2005 tror jag det var.

Kommunens problem är att lagen säger att försäkringen ska finnas. Den tjänsteman som släpper på kravet begår tjänstefel. Det finns i lagtexten inget utrymme för dispens från kravet så länge det rör sig om ett permanent bostadshus. För fritidshus finns en liten schans att slippa. Mitt eget fall drog jag till kammarrätten där det blev stopp på grund av nekat prövningstillstånd. På så sätt är lagen effektiv, det går inte att slippa

Samtidigt skulle jag inte vilja bygga ett hus med hjälp av en entreprenör utan att ha en 10 års garanti mot fusk o dåliga jobb. I dessa fall tror jag inte att byggfelsförsäkringen är tillräcklig.

Lagen är uppe till förändring men är inget prioriterat ämne.

Citat av mail från regeringen:
Regeringen håller på och arbetar med en ändring av lagen om byggfelsförsäkring, eftersom man har uppmärksammat lagens orimliga effekter för självbyggare. Frågan ligger i mitt utskott, civilutskottet, så därför har jag sett den på nära håll. Exakt när lagändringen kommer att träda i kraft är dock inte klart.
Slut citat.
 
färdigställandeskyddet kan du få dispens ifrån om du i dispansansökan anger tex att:
Att reglerna om detta är till för att skydda främst de som bygger nyckelfärdigt. försäkringen betalas ej ut till de som bygger själva.
Alla fakturor betalas på 30dagar efter godkännt arbete
Allt material som köps in betalas antingen kontant vid inköpstillfällat eller per faktura 30dagar efter godkänd leverans
finns säkert fler argument som forumet kan hjälpa till med (förutom Goerana som vill ha betalt )
Vad gäller byggfelsförsäkringen så ta bara upp kostnaderna för de ev entreprenörer du kommer att ha kontrakt med så får du ner kostnaderna.
 
Jag slapp den tack vare att jag byggde fritidshus och då finns en paragraf om att kommunen själva kan besluta omdet skall behövas eller ej.

Jag har dock för mig att det finns en skrivelse f.o.m 2008 om att om man hamnar under X antal basbelopp så så kan man få dispens också - leta lite här på forumet - jag tror det står här ngn stans...


I vilket fall så gäller det väl för dig som självbyggare att minimera priset för de tjänster du köper in. Så om du kollar igenom leveransen/entrepenaderna som du skall beställa så kanske du kan få ned summan, och även om du inte hamnar under gränsen för "själbyggeri" helt så kan du iaf få ned premien.

När det gäller försäkringen så till er som ovan tycker den är bra: Leta gärna reda på fall där den fallit ut !?
"Min" byggnadsinspektör kände år 2007 till ett (1) fall i hela dalarna dör det betalats ut något från en sådan försäkring !!
Han seda ngt mycket bra: "Lägg pengarna på bra presenningar istället så minimerar du risken för byggfukt": Dvs. bättre att se till att minimera risken för skador, än att försöka få ut ngt från försäkringar i efterhand.

Lägg därtill att man inte kan välja bort den ens som privatperson, och att försäkringsbolagen ägs av hustillverkarna - well: Cui Bono ??? (I vems intresse)

/K
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.