Hur brukar man göra med rörgenomföringen för avloppet genom väggen i en kommod?
Väggen står öppen nu och jag skall till och gipsa igen den till helgen så jag tänkte dubbelkolla med er först.

Idag sitter det en vanlig rörböj med muff på som kommer ut ur väggen. Väggen är endast 100 mm bred så muffen kommer hamna strax utanför gipsskivan. Är detta en bra lösning eller skall det vara någon annan typ av rör?
 
Redigerat:
Eftersom muffen är större än själva röret så kommer ju hålet som jag måste såga upp i gipsskivan (för att kunna trä igenom muffen) bli onödigt stort. Ca 10 mm runt röret.
Borde jag spackla igen glipan som blir med t.ex husfix eller våtrumsspackel? Eller räcker det med silikon?
 
Redigerat:
Jag hade tätat springan i våtrumsgipsskivan med mjukfog (avloppsröret har en tendens att röra sig och utvidga sig lite när man spolar varmt vatten i det), och så förstås en rörmanschett på tätskiktet sen.
 
  • Gilla
Pompadom
  • Laddar…
Vilken dimension är det på röret? Det finns avloppsrör som är gjorda för just detta, som är svetsade i ett stycke, så du slipper ha en muff mitt i väggen. Sen när du kaklat och ska montera vattenlåset så kapar du bara röret jäms med väggen och trycker i en gumminippel och i med röret.
 
  • Gilla
Pompadom
  • Laddar…
Röret är på 50 mm. Det låter ju toppen. :)
Skall iofs ha våtrumstapet men det borde vara samma arbetsmoment som med kakel på väggen. Bara vänta med att kapa röret tills mattläggaren fått göra sitt.
Helt klart något sådant jag var ute efter. Var hittar jag ett sådant avloppsrör?
Min lokala vvs-butik hade ingen hemma för de tyckte att en böj med muff var den vanliga metoden.
 
Redigerat:
Pompadom skrev:
Det lutar åt den här enklare varianten.
[länk]

Funderar på vilken storlek jag behöver på gumminippeln?
Vad står 50/40 - 32 mm för?
Kan det vara 50 mm i ena ändan och 40 i den andra?
Den sista siffran ställer jag mig mest frågande till, kan 32 stå för innermåttet?
Så här står det i produktfakta på den sida du länkade till

-- Citat
Passar 2" slätände N-rör, 50 muff HTA/PP/PVC-rör och 58mm MA rördel, ing rördim 32-40mm. Nippeln är ej typgodkänd.
-- Slut citat

Så 50 mm ena änden och från 32 till 40 mm i andra änden, om jag tolkar det rätt.
 
  • Gilla
Pompadom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.