Hej
Nu fortsätter jag att tjata om mina eluttag. :)
Jag vill eftermontera ett nytt eluttag i befintlig innervägg. Uppe vid taket sitter en kopplingsdosa och en bit ner en apparatdosa med en strömbrytare. Nu vill jag ha ett eluttag nere vid golvet. Ett enkelt sätt att göra är att dra en utanpåliggande kabel från kopplingsdosan till eluttaget men det blir inte så snyggt…

Näst bästa vore ett VP/Flex-rör från kopplingsdosan/apparatdosan till eluttaget men jag begriper inte hur man ska eftermonterar ett sådant utan att fräsa upp väggen.

Nu till frågan:
Kan man dra en löst hängande EKLK från kopplingsdosan/apparatdosan inuti väggen till en ROT-dosa vid golvet. Dvs via röranslutning på kopplingsdosan/apparatdosan släppa ner en kabel som man ”fångar” upp i en ROT-dosan?

Enligt nya regler får ju man dra EKLK i väggar utan rör och det känns säkert om någon skulle borra i kalbeln borde den sticka undan plus att manteln är jordad.

/Elefant
 
Japp det får du.
 
el_richard skrev:
Japp det får du.
Med dragavlastning i bägge ändar!
 
Om du nu kan få i en EKLK mellan dosan med rätt dragavlastning i båda dosorna (har för mig att dragavlastning behövs) så borde du lika lätt få dit en flexslang och då känns detta för mig mer rätt då jag läst något om att det inte är bra att blanda förläggnings sätt.


lite för sen men tydligen rätt med dragavlastningen. ;)
 
S
Det är inte så att du funderar på att tapetsera om i samma veva? Isåfall skulle jag tagit upp ett hål med hålsåg nedanför strömbrytaren så att man kommer åt att trycka i slangen i rörstudsen. Hålet fyller man lätt igen med fogskum, spacklar över och tapetserar sedan.
 
Tackar!

Vad räcker som dragavlastning? Jag är inne på att använda buntband modell XL som man drar åt stenhårt runt kabeln. Tycker att det borde räcka?

Tyvärr är inte tapetsering tänkt på ett tag i det rummet annars hade den lösning varit väldigt smidig, ska komma ihåg det till framtiden.

/Elefant
 
S
Elefant skrev:
Vad räcker som dragavlastning?
Hur långt är avståndet? En knapp meter och lodrätt. Har någon öppnat väggen och blottlagt kabeln så är den ju ändå ingenting som är i vägen på något sätt. Risken att någon ska börja dra i den är väldigt liten. Kör du med XL-buntband eller kanske två för säkerhets skull. Jag anser att det räcker i just det här fallet!
 
Bra, Det är knappt en meter från strömbrytaren ner till det tänkta eluttaget att någon skulle rycka i kablen känns helt osanolikt. Har man ändå öppnat väggen syns ju kablen tydligt.

(VP-rör och flexislang sitter ju inte heller allt för hårt fast i dosorna heller....)

/Elefant
 
VP rör och slang sitter visserligen fas med varierande kvalitet i dosorna, men de skall sitt fast på vägen med klammer eller krökta spik osv.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.