Hejsan
Börjat fundera på hur jag ska måla mina vindbrädor på denna sidan av huset. På andra sidan är det platt vägg och då kom jag åt med stege
Rött tegelhus med veranda, grönt gräs, träd, blå himmel och vita moln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På denna sida är det en tillbyggd entretrappa som blockerar stegen.

Är tyvärr inte gjord av pengar så det gäller att försöka lösa detta själv. Hade man anlitat entreprenad så hade dom väl kommit och byggt någon slags specialställning för att komma upp. Dels hade det väl kostat tiotusendalskronor och för det andra så är den tillbyggda trappan något av ett fuskbygge och hade ändå inte klarat att hålla uppe några ställningar.

Tar gärna emot lite tips,
tack på förhand
 
Hyr en skylift över en helg!
 
Pensel eller roller på teleskopskaft.
 
Klättra upp på taket, hänga över kanten med livlina runt skorsten och måla.
 
  • Gilla
Schwen92
  • Laddar…
C Cider skrev:
Pensel eller roller på teleskopskaft.
Krävs rätt mycket träning innan man kan sparmåla mot plåten med ett teleskopskaft på 8m fram till penseln.
 
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Den undre tar du på stege och den övre från taket, liggandes på magen. Eller så gör du det enkelt och roligt för dig och hyr en skylift.
 
Om det lilla taket över trappan har rejäla takrännor med hållare,
borde det gå att knyta fast en stege i hållarna med 2 spännband.
(År det en delbar stege, knyts delarna också ihop med spännband.)
Då borde det gå att komma åt övre taklisten med en pensel på teleskopskaft.
Samma procedur på båda sidor om trappan.
 
J John Karlsson skrev:
Hyr en skylift över en helg!
S stugfar skrev:
Tips finns här, kika på knektarna.
[länk]

Har du kollat pris för att hyra skylift 1 dag?
Skylift har varit i tanken men dessa nackdelar kom jag fram till:
- Jag måste använda grannens tomt för att få upp den på min tomt. Vet inte om det syns på bilden men det är nog rätt krångligt att få en skylift i rätt vinkel, sen ska den väl ha ut sina stödben? Plus att man förmodligen förstör deras gräsmatta
- Jag gick in i väggen för ett tag sen och håller fortfarande på att ta allt i ett lugnt tempo. Hade jag hyrt en skylift så hade det varit väldigt stressande att behöva få klart det på en helg
- Kostnaden
 
C Cider skrev:
Pensel eller roller på teleskopskaft.
Som en annan var inne på så är det en bra bit upp, tror inte detta är något som funkar. Plus att man åtminstone måste slipa lite innan
 
J jonaserik skrev:
Klättra upp på taket, hänga över kanten med livlina runt skorsten och måla.
MathiasS MathiasS skrev:
Den undre tar du på stege och den övre från taket, liggandes på magen. Eller så gör du det enkelt och roligt för dig och hyr en skylift.
Detta är något som jag övervägt, men det kändes nästan lite dumt att föreslå det. Men förmodligen kanske det enklaste trots allt? I slutänden är det bara två brädor som ska målas, och allting inkluderat ställningar och skylift känns på något sätt så överdrivet

Men taket är tillräckligt brant att man rullar ned ifall man ligger på mage på bredden. Alltså hade man behövt ha en lina som är spänd i någon slags motvikt på motsatt sida av taket?
Det får ju såklart inte bli dumdristigt, och jag hade nog kört med många linor i backup
 
C Cider skrev:
Om det lilla taket över trappan har rejäla takrännor med hållare,
borde det gå att knyta fast en stege i hållarna med 2 spännband.
(År det en delbar stege, knyts delarna också ihop med spännband.)
Då borde det gå att komma åt övre taklisten med en pensel på teleskopskaft.
Samma procedur på båda sidor om trappan.
Hmm, jag är inte helt med dig på hur du menar. Kan du illustrera på något sätt?
Men som svar på din fråga så är entrétrappan som sagt nästintill ett fuskbygge och väldigt klen. Det är med andra ord kanske inget som jag vill stötta något emot
 
Ett rep runt magen om du inte har sele, repet över nocken och fästes i ett träd eller dragkroken på bilen på andra sidan. En som står nere och släpper efter allteftersom du ska neråt är inte fel som säkerhet.
 
B
Ett rep runt magen? Det skulle jag då inte vilja ha. En enklare fallskyddsele kostar 500kr. Det räddade mig från en lång sjukskrivning när jag druttade omkull på taket.

https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/fallskydd/fallskyddsselar/fallskyddssele-906217/

Fäster du den runt skorstenen bör du kontrollera så du har så kort rep som möjligt. Du bör kontrollera hur långt ner längs fasaden du skulle ramla, svårt att avgöra på bilden, det beror ju på långt det är mellan skorstenen och vindskivan.

Jag hade gjort det när det är bra väder. Helst med torrt tak, och bra skor. Samt att nån som finns i närheten om du ramlar omkull.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
N naikon skrev:
Detta är något som jag övervägt, men det kändes nästan lite dumt att föreslå det. Men förmodligen kanske det enklaste trots allt? I slutänden är det bara två brädor som ska målas, och allting inkluderat ställningar och skylift känns på något sätt så överdrivet

Men taket är tillräckligt brant att man rullar ned ifall man ligger på mage på bredden. Alltså hade man behövt ha en lina som är spänd i någon slags motvikt på motsatt sida av taket?
Det får ju såklart inte bli dumdristigt, och jag hade nog kört med många linor i backup
Men det ser ut som att du inte bara ska måla, du ska nog skrapa en del också. Inte kul på mage och om taket är så brant att du glider av skulle jag ta smällen med en skylift.

Ju tidigare man inser värdet av att göra livet enklare, desto bättre - tyvärr är jag inte riktigt själv där ännu…..:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.