Jag ska se till att få ett avlopp installerat i min sommarstuga. Har ett hantverkargäng som jag fått tag på via Bello som hjälpt mig under våren med andra renoveringar. De har varit helt ok även om de gjort en del mindre fadäser. De har nu gett mig en offert på avloppsgrävning, (infiltrationsanläggning etc). Drygt 86000 vill de ha. Jag hade tänkt att lägga ut en offertförfrågan på Bello igen för att få något att jämföra med men blir ju lite nedslagen av följande tråd. http://www.byggahus.se/forum/priser...att-m-m/177656-vilka-offertsidor-aer-bra.html
Jag har inte den lyxen att ha kontakter och har verkligen inte en aning om detta är ett vettigt pris eller inte. Jag har heller inte en aning om hur man får tag på en hantverkare annars.
 
glömde skriva det, det är en Avloppsanläggning Pipelife komplete compaktinfiltration.
Huset är mest för sommarboende men vi är där året om vissa helger. 4 personers husshåll räknas det som och anläggningen ska ta toalett och dusch, ingen diskmaskin som vi vet nu i alla fall.
 
Är priset bara för arbete, eller ingår material?
 
jag har inte fått den detaljerade offerten ännu utan fick en förindikation via mail. Men jag tror och utgår från att priset är med material.
Dock vet jag ännu inte vad som gäller för själva toalletrummet som vi byggde i våras. Allt är så att säga färdigt för inkoppling på plats men rören är inte dragna från toaletten och ut ur huset. Vattentillförseln är däremot klar. Huruvida denna rördragning är med eller inte vet jag inte men jag gissar att den inte är det.
 
Bästa priskollen är att få anbud från flera firmor.
Den nivån som merparten anger är förmodligen den rimligaste.
Ett pris som liggen mycket under de andras är förmodligen något skumt med.
 
Flera firmor ja, men eftersom det är en övervägande del oseriösa hantverkare man får tag på via offertsidorna så blir det ju svårt att lina upp några offerter från fler firmor. Eller menar du att det går att använda offertsidorna? Eller har du något tips på hur man kan gå till väga på något annat sätt?
 
Om din stuga ligger i ett stugområde så kan du hålla utkik efter andra hantverkare som rör sig i området. Ta kontakt med dem personligen eller skriv upp namn och nummer. Det brukar alltid stå på bilarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.