Hej!

Säkert en jätteknäpp fråga, men jag är ny i husägarsvängen och undrar: hur tar man egentligen referenser för firmor som gett offert för ett jobb? Ber man firman hänvisa till tidigare kunder, eller finns det andra sätt? Ser att en del frågar här, men vi har köpt hus på en liten ort där företagen är små och jobbar lokalt. (Tyvärr är vi inte på plats än själva och kan fråga runt)

Tacksam för tips!
 
Annars är ju det absolut bästa att kontakta era blivande grannar, på små ställen har vi ofta järnkoll på vilka firmor som finns lokalt, och om de är bra eller inte. Jag skulle tycka det vore trevligt om mina blivande grannar hörde av sig och bad om hjälp.
 
Be om en lista över deras senaste färdigställda jobb med telefonnummer och namn på kunden. (ca 10 st om det är en hantverkare, färre om det rör sig om hela husbyggen) Välj slumpvis ut 2-3 stycken och kontakta dessa.
Du kan även höra med kommunens tjänstemän, konsumentvägledare eller byggnadsinspektörer.
Slå gärna en sökning på nätet för att se om de förekommit i tidningsartiklar eller liknande.

Beroende på vad du finner så kanske du behöver utöka letandet.
 
Be också husföretaget ge referenser på kunder som de anser inte vara fullt så nöjda. Om de inte vill ge ut dessa referenser, välj inte husföretaget.

Kan tillägga att vårt husföretag aldrig lämnat ut oss som referenser....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.