Jag har en Metro varmvattenberedare, okänt årtal. Den löser ut säkringarna när den är igång (två säkringar som är kopplade till vv-beredaren, och jordfelsbrytaren samtidigt).
Efter att ha läst på forumet (1, 2) har jag plockat ut steatitelementet. Som man ser på bilden så regnar det små spån kring botten av elementet. Är det spånen som orsakar kortslutning, så man måste byta ut det eller kan man kolla om det funkar på något sätt? När jag mäter mellan ledarna på bilden får jag oändlig resistans.
Till saken hör att det var ganska fuktigt och delvis rostigt på skivan som satt under vv-beredaren (se bild 3), så först trodde jag det var kortslutning pga rost. Men hittade inget vatten på kopplingarna under.

Länkar:
1. https://www.byggahus.se/forum/threads/varmvattenberedare-metro-och-saekringar-som-gar.330705/
2. https://www.byggahus.se/forum/threads/metrotherm-problem-med-steatitelement.264141/
 
  • Varmvattenberedarens steatitelement med spån på trägolv, indikerar möjlig kortslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenberedarens steatitelement med små spån kring botten indikerar potentiell kortslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Varmvattenberedares insida med elanslutningar och rostfläckar på plåtskivan, små spån synliga vid botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Knäcker patroner säkringarna så ä det bara att byta elementet. om säkringarna håller med tamparna borta så är det inget att tänka på, standardpatron sen många år tillbaka, var i landet är du.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Skåne, nära Lund/Eslöv
 
hamo- heavy_metal skrev:
Skåne, nära Lund/Eslöv
Du har PM
 
Claes Sörmland
Välkommen till steatitelementsbytarklubben! (Men du ser ut att ha en rejält gammal beredare vilket är vinstlott om detta är första bytet.)

Förslagsvis kör du stålborste i dykröret och dammsuger ur det innan du sätter i den nya steatitelementet så kommer att rostflingor ut.
 
  • Gilla
Ahlbod och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.