T
Jag har en liten pump som går sedan innan jag köpte huset och den har en frånskiljare.
Kan jag med en multimeter kolla att den är korrekt ansluten?
Jag har ingen anledning att tvivla men kul att kolla.
 
Ja det kan man.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Du kan ju mäta upp om det finns spänning i anslutningskabeln till pumpen på utgången av frånskiljaren. För att mäta strömmen bör man ha en tångamperemeter istället, då vet man om pumpen verkligen snurrar. Om den sedan fungerar helt och hållet vet man först om man ser vattnet strömma ut från pumpen.
 
T
J Josth skrev:
Du kan ju mäta upp om det finns spänning i anslutningskabeln till pumpen på utgången av frånskiljaren. För att mäta strömmen bör man ha en tångamperemeter istället, då vet man om pumpen verkligen snurrar. Om den sedan fungerar helt och hållet vet man först om man ser vattnet strömma ut från pumpen.
Pumpen fungerar bra men jag vet inte om den är jordad ordentligt eller om EKLK-skärmen är korrekt anluten.
Så frågan är kanske bättre hur jag mäter jord/skärm.
Den ligger under jordfelsbrytare men det säger ju inget om jord.
 

Bästa svaret

Det bästa sättet är väl att visuellt kontrollera alla kopplingspunkter samt efter det göra en kontinuitetsmätning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tommty
Om du vill se om skärmen är inkopplad med multimeter så kan du kontinuitetsmäta mellan skärm och jordkabeln.

Om du vill se om jorden är inkopplad kan du kontinuitetsmäta mellan nolla och jord.

strömmen ska vara av vid mätning.
 
T
E elmont skrev:
Det bästa sättet är väl att visuellt kontrollera alla kopplingspunkter samt efter det göra en kontinuitetsmätning.
Hej,
Gjorde som ni sa elmont & tommty.
Det ser bra ut i dosorna och kontiuitetsmätning visar kontakt så jag får vara nöjd.
Tack
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.