Hej,

Vi har precis varit på bo-markanden och letat hus. Jag o min sambo är medelinkomsttagare, drar in 47,000 kr före skatt i löner och har ett barn. Vi letade hus/radhus i norrastockholm ett tag men insåg att vi måste flytta länger norrut för att ha råd. En villa i norr förrort kostar ju minst 3 miljoner och då krävs oftast rustning, ett radhus kan man få för 2 miljoner men runt 2.5 om man inte vill rusta det de första man gör.

Hur klarar den vanlige stockholmaren detta?
 
Den vanlige stockholmaren klarar nog inte detta om han inte har bott i en bostadsrätt innan som han kan sälja. Eller hann köpa huset för några eller många år sedan.
För oss som hann köpa för ett par år sedan ligger driftskostnaden för huset (inkl lån) faktiskt inte så mycket högre än vad vi innan betalade för våra respektive lägenheter.
 
Oj, ja det har hänt mycket. idag har ju inte medel-hög inkomsttagare råd att köpa hus om de inte ärver miljoner......
 
Man kan faktiskt hitta radhus för 1 - 1,5 milj i Akalla och Hjulsta......
Det borde vara rätt mycket yta för pengarna här i stan faktiskt.
 
OK, jo iofs. Men är de inte i behov av renovering för ett par hundra tusen då?

De brukar vara så.
 
Det beror nog på om man bara vill bo där eller om man vill ha tip top.
De radhusen är väl oftast inte så gamla, men kanske med typ 80-90 - talsstandard.
Och det fungerar ju, men kanske inte är vad man skulle välja om man inreder idag.
 
Vi var hyresrättsinnehavare båda två innan vi gav oss in på bomarknaden för ett knappt år sen ... det var inte roligt kan jag säga, trots att vi drar in 70.000 kr före skatt så kände vi bara att vi hade råd med en 2:a med de extrema budgivningar som är på innerstadslägenheterna. Man vill ju inte bara ha råd att bo utan även kunna unna sig en ordentlig semester per år, en hyfsad bil och dagisplats till hunden.

Så då är ju frågan, är det en bubbla som måste spricka inom en viss framtid ... eller får vi vänja oss vid att det är så här det kommer att vara? Vi ser iaf inte fram emot att behöva leta efter en större bostad snart, 62 kvm är lite litet för 2 vuxna och 2 stora hundar ... och kan inte bo för långt ut från stan med hänsyn till våra jobb :/

Men om jag var ute efter ett radhus skulle jag nog välja att kika även på hus, för min erfarenhet från för 2-3 år sen då vi letade hus var att i slutändan verkar man få betala mer för ett radhus jämfört med en villa här i Sthlm.
 
LillaSandra skrev:
...

Men om jag var ute efter ett radhus skulle jag nog välja att kika även på hus, för min erfarenhet från för 2-3 år sen då vi letade hus var att i slutändan verkar man få betala mer för ett radhus jämfört med en villa här i Sthlm.
Det har jag svårt att tro iof.
Här norr om Stockholm där vi bor (Järfälla) ligger villorna på mellan 2.5 - 4.5 miljoner (i snitt) och med variaerande skick då (2,5 = renovering !!)

Radhusen ligger på ca 2 - 2.5 - för 100 kvm

Villorna ger ju då förstås mer yta (dvs kr/kvm kanske är en annan femma), och mer tomt, men rent prismässigt är radhusen billigare så har man X kr att köpa bostad för så är radhus billigare...

Jag misstänker att vi får vänja oss vid högre priser. Kollar man på kontinenten i andra Europeiska storstäder så skall man vara ganska rik för att ha råd med ett hus i närförort. Ungodmar och studenter bor för det mesta inte heller i egna lägenheter/hus uten delar med rumskamrater, upp till 4-6 st i en större lägenhet kan det lätt vara - vilket är helt naturligt där.

I Sverige är det iof lite speciellt då vi en stor del av året vill vara inne, brr kalla vintertid :), och då ha ganska gott om plats - men generellt lär vi nog få vänja oss vid mindre bostad och högre priser.

De flesta medelinkomsttagare i Stockholm har nog "arbetat" sig upp genom att köpa/sälja bostäder och till slut slå ihop två boenden och köpt hus.

Vi bor f.ö. i ett radhus på 103 kvm i norrort. Värdet ligger idag på ca 1,2 - 2.2 Mkr och vi har ca 57 tkr brutto i månaden och två barn. Fett är det inte alltid, men det går...

/K
 
Åsa76 skrev:
OK, jo iofs. Men är de inte i behov av renovering för ett par hundra tusen då?

De brukar vara så.
De radhusen är hyfsat fräscha - området är ju dock inte det finaste. Känner dock respektabelt folk som bor där och tycker om det , i själva radhus/villakvarteren är det väl ganska lugnt iof- man kan ju undvika centrum och tunnelbanan på fredag- och lördagkvällarna bara tex...

/K
 
Håller med klaskarlsson.
Jag är helt övertygad om att mest yta för pengarna får man i ett radhus med halvkasst läge.
Jag har t.ex en kompis som köpte ett riktigt fint radhus i Bredäng för bara lite mer än han fick för sin ytterst lilla etta på bottenvåningen i ett gårdshus på söder. Det är iofs ett tag sedan nu, men priserna brukar ju stiga ungefär lika mycket överallt.

Där vi har vårt i Tallkrogen har husen ända sedan 80-talet kostat ungefär lika mycket som en bra 2:a eller liten 3:a i stan. Det stämmer fortfarande.
 
Gav mig på ett husköp i kungsängen för drygt ett år sedan. Tidigare hade man varit dumsnål och bott i lgh sedan man flyttade hit 2000. Det är en stor smäll att ta när man inte har något att gå in med. Fan vad man ångrar att man inte köpte en bostadsrätt långt tidigare. Då hade inte husköpet varit en lika stor smäll.
 
Köpte villa i Bromma för 2.6 för ett par år sen ... hade då tittat på radhus/kedjehus med motsvarande avstånd från city (inkl delar av Sollentuna, Sumpan, Solna etc) men inte hittat något under 2.5. :/ Nu bor vi i 2:a på 62 kvm i Vasastan för samma pengar (2.350' och 3529 kr/mån i avgift) :(
 
Åsa76 skrev:
Jag o min sambo är medelinkomsttagare, drar in 47,000 kr före skatt i löner och har ett barn.
Jag vet inte riktigt vad man skall tjäna för att vara medelinkomsttagare men en lön på 23 500:- i Stockholm låter i mina öron ganska lågt om man är i trettioårsåldern (Åsa76 kanske betyder född 1976).

Nu kanske jag är totalt ute och cyklar.... Vad tycker ni andra?
 
Jobbar du inom skola, barnomsorg, vård, affär eller liknande så är 23000 en skaplig lön. Många tjänar betydligt mindre än så. Det är fortfarande stora löneskillnader i Sverige.
 
Jo, 23 000 är väl medelinkomst tror jag......många kvinnor tjänar ju 17 - 20 000. Jag jobbar inom kommunen kan man säga.

Känner en hel del som jobbar i vårdsektorn och då är ju snittklönen på 17 -20.000. I vissa brancher tjänar man nog bättre i Stockholm medans i andra tom sämre pga att utbudet av folk är högre. Beror väl på kvalifikationer.

Vad tycker ni andra? Vart går gränsen för medel och höginkomsttagare i Stockholm?

Jag tycker själv att medel är 22-35 tusen? Hög över 35...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.