Vi ska bo 1,5 månad medan vi väntar på det nya köket. Vi var nog lite optimistiska när vi trodde att det ska gå bra. Problemet är alla köksprylar, har ingen plats att förvara kartongerna. Sedan kommer den nya inredningen monterad, man undrar var den ska stå under uppsättningen om hemmet redan är fyllt med flyttkartonger. Hade varit enklare med platta paket...
Sen vill man inte diska tallrikar i det nya porslinshandfatet. Så det får bli sophinkar i duschen istället samt engångstallrikar.
Vårt provisoriska kök består av en mikro samt en bänkspis (2 plattor). Vi har katter så vi kan inte ha för många lösa saker stående framme.
Hur har ni klarat er utan kök under renoveringen?
 
Hej,

Vi har flyttat in spis, en arbetsbänk med förvaring samt mikro och kylskåp i matsalen. Diskbänken har jag flyttat runt i köket medans jag har jobbat (vattnet är kopplat provisoriskt via PEX-rör och avloppet brukar jag koppla loss när jag behöver flytta bänken - då kör jag med en spann under vattenlåset bara)

Nu i sommartider blir det mycket grillat :)

Det blir en hel del skräpmat också, skall erkännas.
 
Vi hade en vattenläcka i kök (pga diskmaskin) i vår 2:a. vi var tvugna att riva upp hela laminat golvet och ställa in luft torkare i ca 6 veckor för att torka ut betongen under. Vi var tvungen att riva ut allt kök som stod på golvet och passade då på att riva ut allt. Det var ändå ett äckligt marbodal kök från 83 så.

Vi hade alla köks prylar i vardagsrummet där vi också hade en liten micro och en liten kokplatta. Vi levde så i ca 6 månader innan det var klart med köket och nytt golv var lagt.

Det blev mycket utemat (pizza), mackor, och sådana där våfflor man kan ha i brödrosten och soppor samt te. Allt för att det inte gick att laga så mycket riktig mat. Det går ju inte att steka utan fläkt (i alla fall tänker inte vi bo i stekos).

Pga läclan var vi även tvungan att riva upp golvet till hälften i vardagsrummet också, det gjorde inte saken lättare.

Det funkade, det var trångt och man ville bara ha lagad mat så fort man kom åt. Det frestade även på humöret så var ödmjuk mot varann. Ni skall trots allt bo där i 2 gånger längre än vad vi gjorde. Lycka till!
 
I lägenheten hade vi en elgrill och lagade maten ute på balkongen. Kylen stod i hallen. Vatten tog vi från badrummet. När vi sedan flyttade till huset gjorde vi samma sak. Elgrill på uteplatsen och kyl i hallen. En bänkdel av gamla inredningen flyttades ut. Några bekanta lånade en husvagn...
 
kokplatta och mikro i vardagsrummet blev det för oss, disk i duschen. söndagsmiddagarna hos päronen helgades som aldrig förr.

när vattnet till slut kopplades in i nya köket var det som magi. gick fel ett tag då man var så van att gå till muggen för att dricka.

inget man saknar precis, men det gick ju det med så klart.

lycka till!
 
Just vad gäller disken kan jag rekommendera inköp av en plastbalja. Det finns i lagom "disk-storlek" på de flesta stora varuhus/stormarknader och järnhandlar.
 
Vi flyttade in spisen i tvättstugan och mikron flyttades runt på golvet där den var minst i vägen, så lite§porslin som möjligt, och köksbordet flyttades också runt då vi inte bara renoverade i kökket. Men minen på dörrförsäljaren som kom när vi satt och åt middag vid köksbordet under trappen i hallen är obetalbar :surprised: Då vi har 2 små barn också så uppskattar man kökert och diskmaskinen desto mera när det väl var klart ;D
 
Vi hade en kokplatta, kyl/frys och micro i vardagsrummet i två månader. Diska gjorde vi i vasken i badrummet. Ingen höjdare..   Räddningen var papperstallrikar, plastbestick, micromat samt goda vänner och föräldrar som förbarmade sig över oss och bjöd på middag :)!
 
Inga problem! ......inte helt sant men det går.
Vi diskade i tvättstugan där vi även kopplat in mikron provisoriskt, häll och ugn som fick stå kvar i sitt gamla skåp, kopplades med en förlängningssladd och flyttades efterhand som den kom ivägen i köket.
Porslin och matvaror flyttades in i vardagsrummet i några överskåp som vi plockar ner från köket.
Visst blir det rörigt men man vet vad man har att se fram mot.


// Git o Lars
 
Jätte enkelt!
Måndag: Pizza, Tisdag: Hamburgare, Onsdag: Pizza, Torsdag: Hamburgare, Fredag: Grillen, Lördag: Grillen, Söndag: Hamburgare...

Nä fy f-n vad hemskt det var. Ca 3 veckor utan kök. Det var en fröjd att koka de fösta potatisarna när det nya köket var funktionelt användbart... Har inte ätit mycket utemat sedan dess... hehe
 
Eller så gör man som jag och flyttar köket till ett annat rum. Då kan man ha gamla köket under hela tiden!
 
Vi använde riskokaren och vårt lilla "camping-kök" ( en liten gastub) Jag stekte tom pannkakor på det :D. Jättebra då man trättnar på micrat och grillat rätt snabbt :)
 
Inga problem...
vi tog det på sommaren när man kunde grilla ute och så körde vi med papp som man bara slängde och så blev det en hel del pizza m.m ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.