Mikael_L
Jag funderar på att köpa en uppsättning beggade dubbdäck (på fälg) till ett bra pris.
Mycket bra mönsterdjup (typ 8,mm), men sen fick jag veta att de är ungefär 5-6 gamla.

Är det något att ha då?
Det är ett bra märke, jag tror det var good year, eller ev continental. I varje fall inget obskyrt lågprismärke eller regummerat.
 
Själv så skulle jag nog köpt nya om det inte är ett väldigt bra pris på dessa sen beror det ju mycket på hur dom har förvarats under tiden mina däck bor i ett kallgarage i mörker då kan nog sex år vara okej
 
Lär vara som hockeypuckar när det blir riktigt.kallt.
Sattsa på nya(re)
 
6 år är på gränsen även om de är perfekt lagrade så hade nog skippat och köpt nyare.
De ska ju även vara OK under den/de åren du ska använda dem.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det finns många myter kring åldrande av däck. En av dom är att däcken åldras hur dom än används och förvaras. Det är inte sant. Tester har visat att dom inte åldras alls på tre år om dom förvaras korrekt. Det gäller sannolikt i ytterligare några år också.

Problemet är att man inte vet hur däck förvarats eller använts.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja problemet här är ju att det inte är nästan gratis, utan säg ca 45-50% av nypriset (ej inräknat kostnad för skiftningen då).
Tjackar jag begagnade hjul för säg en 500-hundring så kan man ju inte direkt förvänta sig vare det ena eller andra. Men ska jag betala nästan halva nypriset vill jag att det ska vara ganska bra saker.

Ja jag får väl pruta lite försiktigt i så fall. :)
 
Känn på gummit. Det ska inte vara så att handen glider lätt utan det skall vara motstånd då funkar det. Kolla även datumen för tillverkning.
 
harry73
Det beror såklart också var man bor (hur kallt det blir), hur fort man brukar slita sina däck (använder du en uppsättning däck per säsong eller varar dom i 5 år), är det dubbdäck eller friktionsdäck.
 
Jag hade vägt in frågan på vad de ska monteras och användas?
Bil som rullar dagligen på svåra vägar, eller släpvagn som ska användas sporadiskt?

Vinterdäck är en detalj som jag inte gärna kompromissar på när det gäller bilen.
 
  • Gilla
shomakie
  • Laddar…
Jag skulle köpa och provköra om de skulle gå för de vanliga småpengarna men det här låter på tok för dyrt.
Är de mjuka är det bara att köra och har de blivit hårda är det bara att slita bort dubbarna så har du nästa års sommardäck. Om de är friktionsdäck så är de helt säkert kaputt som vinterdäck.
5-6 år är på gränsen......

Jag vet att det finns folk här på forumet som hatar mig för den inställningen;)
 
Redigerat:
Snailman
Ta bort dubbarna och använda dem som sommardäck, är väl riktigt riktigt dumt. De så kallade året runt däcken är ju kassa på sommaren, dessa skulle nog vara ännu sämre än sådana. http://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskare-aret-runt-dack-livsfarliga-pa-sommaren

Vet inte hur dåliga äldre dubbdäck är, de brukar väl jämföra sådana med nya friktiondäck i däcktester. Gamla friktiondäck har jag aldrig sett test på, finns nog anledning till det. Men jag känner inte till någon enda person som kör omkring med nya vinterdäck jämt.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Ja problemet här är ju att det inte är nästan gratis, utan säg ca 45-50% av nypriset (ej inräknat kostnad för skiftningen då).
Tjackar jag begagnade hjul för säg en 500-hundring så kan man ju inte direkt förvänta sig vare det ena eller andra. Men ska jag betala nästan halva nypriset vill jag att det ska vara ganska bra saker.

Ja jag får väl pruta lite försiktigt i så fall. :)
Om det inte var billigare än så skulle jag köpa nya eller mycket nyare om detta handlar om en bil som används regelbundet och med familjen i......
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Snailman skrev:
Ta bort dubbarna och använda dem som sommardäck, är väl riktigt riktigt dumt. De så kallade året runt däcken är ju kassa på sommaren, dessa skulle nog vara ännu sämre än sådana. [länk]
Löjligt, Jag har aldrig haft några problem med åretruntdäck varken på vintern eller sommaren, inte heller med vinterdäck där man pillat bort dubbarna. Klarar man inte av att hantera en bil med vinterdäck på sommaren så kanske man ska hålla sig ifrån trafiken helt och hållet?
Folk litar allt för mycket på däcken och olika säkerhetsfinesser nuförtiden. Det är nog bakom ratten som största säkerhetsrisken sitter, det är därifrån man anpassar körningen efter vilka däck man har under.
 
  • Gilla
Strommenpeter
  • Laddar…
Jag har ganska mycket erfaranhet av att köra med 10 år gamla friktionsdäck. De var som att köra med sommardäck.

Jag krockade en gång för att bilen inte stannade från 30km i timmen på 50 meter på väl sandad isig väg. Den påkörde ringde efter polis och ville ha mig dömd för ett och annat men polisen stegade upp bromsspåren och konstaterade att jag minsann hade bromsat i så god tid som någon kan kräva.
Bilen var inte min egen och uppdragsgivaren vägrade att bekosta nya däck även efter krocken......så det var bara att fortsätta köra med den som den var. Mycket lugnt och försiktigt för det fanns inga säkerhetsbälten i den årsmodellen. Bredsidessladd i varje kurva eller korsning där det gick över 15 km i timmen och när jag behövde bromsa kvickt var det att styra in nosen i plogkarmen.

Tillägg:
Bilen var en Ford Transit flakmodell med dubbelhjul bak. Årsmodell -79. På en bil med litet bättre vägegenskaper skulle inte de värdelösa däcken ha gjort lika stor skillnad.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.