Hej!

Imorgon ska jag få hjälp av far och svärfar med att fästa gips på insidan av mitt garage.
(Under gipset sitter det OSB)

Jag kan tänka mig att man kan kapa skivorna genom att:

1) Använda cirkelsåg (men då blir den väl slö)

2) En gammal fogsvans

3) Ritsa med en morakniv och sedan försöka sig på ett karateslag.

Hur gör ni?
Finns det bätter sätt.

Stort tack på förhand
Fredrik
 
Är det bara rakt av så är ju gipskniv oslagbar.
331025-jpg.jpg
Vill man lyxa till det köper man en Blade runner.
51lqBggGKmL._SL500_AA300_.jpg
 
Redigerat:
Jag använder en rakbladskniv och skär igenom pappret på framsidan sedan bryter man bara, och skär sedan från baksidan.
 
Ajdå!

Misstänker att jag inte hinner få tag på en sådan tills imorgon.

Japp det är bara raka bitar, nästan i all fall.

Har du någon annan ide om man nu inte har en gipskniv?

Själv kom jag på att en sticksåg kan ju funka?

Mvh
Fredrik
 
  • Gilla
HerrSvedin
  • Laddar…
Dra ett snitt med gipskniv som går igenom pappen och lite till, knäck till neråt på den sidan du inte ska ha så spricker gipsen i en rak kant där du skurit, se till så du verkligen skär pappen hela vägen av skivan. Sen böjer du ner den biten som nu bara hänger i baksidans papper och skär bort pappen. Eller så vänder du på gipsen och vinklar upp och skär pappen.
 
  • Gilla
EHagberg
  • Laddar…
Oj vad långsam jag var :p
Använd du din morakniv istället, eller mattkniv eller nån annan kniv med rakblad, se bara till att det går igenom pappen ordentligt. Använda maskin eller fogsvans går utmärkt men tar längre tid.
 
Ja mycket snabbare att skära än att såga, snyggare kanter får du också.
 
Måtta och ritsa samtidigt med Talmetern, knäck och skär loss med valfri kniv. Går fruktansvärt fort speciellt när man jobbar med lite mindre bitar.
 
En vanlig mora duger gott. Ska man göra tvåvägare osv på en gång så skaffa en billig fogsvans till jobbet.
Köpte en byggmax för några år sen för att ha som gipssåg. (35 kr)
Nått fel var det på den för den var vass och bra efteråt .....
 
  • Gilla
Uldis
  • Laddar…
Tackar för alla supersnabba svar och tips!

Mvh
Fredrik
 
Ju häftigare man slår av skivan desto rakare snitt i gipset. Dra ut skivan så snittet är utanför bänken/gipstraven, lyft skivan och slå ned den mot underlaget.

Det är utprovat

Protte
 
Funkar fint att mäta/ritsa på samma drag med talmetern också, som MathiasS nämner ovan. :)
 
Om man har en talmeter med skarp kant vill säga ;)
 
H
Anänd en mattkniv med nytt blad men se även till att du har en rasp så att du kan jämna till den skurna kanten.
 
Milkshaken
Glöm inte den lilla oumbärliga raspen... Den lille gule... Den är bra till att få jämna och fina kanter utan godsida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.