Hej

Jag behöver få iväg en 3x1m stor laminerad glasskiva till återvinningen. Har inte mätt tjockleken men skulle gissa att det är 8.76 mm.

Åbäket är i nuvarande format tungt och långt. Hur kapar jag bäst ned eländet i 3-4 mer lätthanterliga bitar utan att skada mig själv och utan att det spricker? Vinkelslip?
 
Skänk bort den på blocket istället. Det finns nog många som vill ha en sån glasskiva.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Om du inte vill att den ska spricka för risken att det blir glaskross överallt så kanske du kan köpa en billig presenning på typ Biltema och lägga den i och så klappa till med hammaren/släggan några gånger så har du snart den i hanterbart format. :).

Att skära glas med vinkelslip har jag själv rätt dåliga erfarenheter av Man måste ju testa :)
 
Hela grejen med laminerat glas är väl att det inte spricker i massvis med lösa bitar om det spricker, utan det hålls ihop av laminatet.

Har egentligen ingen aning om hur man gör, eller om det "går" att dela på. Men skär som vanligt med en glasskärare, men på bägge sidor, eftersom det är två glasskivor. Knäck sedan som vanligt, och därefter skär med en tapetkniv av laminatet. Berätta sen hur det funkade ;)
 
Ja, det hålls ju ihop av laminatet, men det blir ändå massor av små, små glasflisor om det spricker.

Jag gissar dessutom att det är härdat och då är det omöjligt att bearbeta.
 
Ja, är det härdat så är nog det enklaste alternativet att låna en släpkärra... ;)
 
Man skär en repa på bägge sidor med glasskärare. Sedan lägger man på rödsprit på repan och tänder på och låter det brinna ut. Sedan knäcker man glaset som vanligt. Ser ut som magi när en glasmästare gör det.

Mvh Findus
 
  • Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
findus42 skrev:
Man skär en repa på bägge sidor med glasskärare. Sedan lägger man på rödsprit på repan och tänder på och låter det brinna ut. Sedan knäcker man glaset som vanligt. Ser ut som magi när en glasmästare gör det.

Mvh Findus
Lägger man rödsprit på en sida i taget, eller bara på ena sidan?
 
Bara ena sidan.
 
findus42 skrev:
Man skär en repa på bägge sidor med glasskärare. Sedan lägger man på rödsprit på repan och tänder på och låter det brinna ut. Sedan knäcker man glaset som vanligt. Ser ut som magi när en glasmästare gör det.

Mvh Findus
Coolt! Menar du för laminerat glas eller för härdat eller båda dera?
 
Härdat går inte att bearbeta eller skära alls. Bara laminerat.

Hälsar Findus
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Blocket som sagt. Det finns säkert någon i närheten som sitter och spanar efter billigt glas för att bygga en maffig luftsolfångare.
 
mexitegel skrev:
Coolt! Menar du för laminerat glas eller för härdat eller båda dera?
Det är för laminerat glas. Värmen från lågan gör mellanskiktet lättare att skära. Jag har aldrig gjort det själv men vet att det är så min glasmästare gör. Härdat glas kan man inte skära och knäcka med en vanlig glasskärare. Gissar att det finns speciella sågar eller kanske andra tekniker som fixar det., men jag vet inte hur man gör.

EDIT: Sjukt sen märker jag...
 
Precis. Vi somnar framför paddan för att det kan finnas någon fråga att svara på :). Sov gott
Hälsar Findus
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.