Jag håller på att bygga om ett förråd till kontor. Pga muggig lukt mätte jag fukt i syllarna och fick drygt 21% RF, tryckta från -79. Byte alltså.

Jag undrar kort sagt om någon har erfarenheter av ett bra sätt att kapa av en syll när den ligger dikt mot en bakomvarande platta. Tigersåg? Borra bort? Öppen för alla idéer.

Jag har tidigare bytt c:a 3 m i huset som skadas pga läckande fönster, men i förrådet ser det lite annorlunda ut. I huset bytte jag genom att såga av syllen på ett antal ställen, slå bort den och kila under med små "syllbitar" innan syllen i fullängd slogs in. På så sätt slapp jag kapa reglar och kila dessa med större bitar.

I huset kunde jag lyfta undan isolering och få ett par centimeters mån till teglet, vilket gjorde det möjligt att såga syllen. I förrådet ligger syllen dikt mot en masonit/fiberplatta (på utsidan) som i sin tur ligger dikt mot teglets insida. Kort sagt har jag ingen sågmån vilket gör att jag just nu flisat av syllen med ganska våldsamma metoder.


Tacksam för inlägg
/Niklas


 
mät ungefär hur tjock syllen är med ett borrhål ex.vis
Sen sticker du in en motorsåg (eldriven är att föredra) rätt in i syllen
och kapar så djupt som du ska, det sista får du säkert ta för hand med stämjärn
och kanske hammare.

Beroende på hur mycket och vart du tar bort syllen så kanske du behöver
en domkraft för att hålla uppe väggen, så du kan byta sektionsvis.

Glöm inte syllpapp nedåt om du har en mur som avger fukt till syllen.
Antar att det är därför den är skadad.

Det brukar inte vara så svårt när man väl är där.
Det är oftast ens självförtroende som sviktar, resten löser sig  :cool:

Lycka Till
 
Tack för tipset! Upptäckte efter mitt inlägg att det fanns lite marginal bakom masoniten (utom just där jag testade första gången!). Hittade en billig tigersåg på Cheapy (innan jag läste svaret) och med den har jag nu lyckats kapa syllen i lagom bitar.

Domkraftförslaget var bra, skall tänka på det. Hittade även syllmatta/syllisolering som jag skall komplettera nuvarande, lätt skadade, asfaltpapp med.
 
F
undvik motorsåg då reglarna är spikade i syllen, tigersåg rekommenderas, städa ytorna noga och spruta ytorna med boracol för att ta död på lukten, byt även isoleringen 4-5cm upp i väggen och framförallt, inga nya tryckta syllar och lägg ingen glasull mellan syll och betong. använd syllpapp (grundisolering)
 
F
strunta i allt vad domkrafter heter. totalt onödigt. byt några meter i taget så är det ingen fara varje bit syll ska dessutom ha kontakt med minst 3 väggreglar för stabilitetens skull. för övrigt finns det flera etablerade syllbytarföretag som kan ge råd och tips
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.