Hej.
Jag skall byta en gammal radiator och kommer då att behöva kapa de gamla stålrören för att koppla in den nya.
Någon som har nåt bra tips på hur jag skall kapa utan att få ner skit i rören?

Mvh,
Lage
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
Använd en rörskärare.
 
Klarar en rörskärare järnrör? Trodde nog att de bara fixade kopparrör?
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
Antar att du ska kapa lodräta rör, det blir svårt att inte få skit i.
 
Inga problem, tar lätt både svarta och rostfria rör med rörskärare, men olika skärstål är gjorda för olika material.
 
Det funkar kanon med avskärrare tar lite längre än med koppar bara
 
Skall du bara kapa ett par cm så kanske du kan få ned en rundstav i röret -sen kapar du röret runtom och drar upp rundstaven (om du kommer åt)
Bara en tanke...
/K
 
Lite spån skadar inte...
 
Staffans2000
Problemet är att det ofta är svårt att komma åt med en röravskärare, därför kapas rören med till exempel en bågfil. Det har fungerat bra i eviga tider och gör det nog i framtiden också. Som sagt var: Lite spån skadar inte, de cirkulerar omkring tills de hittar en lugn vrå i ditt värmesystem - och ridå.
 
Ett sätt att lösa problemet är att ta en magnet med lite drag i ( neodymium) och sätt på röret nedanför själva kapstället. Kapa röret och dra sedan upp magneten längs röret så följer spånen med.
 
Finns hur många sätt som helst!
Magnettipset och röravskärare har du fått, likaså rundstav... men jag skulle isf välja en bit tvättsvamp ed på ett snöre/pianotråd.
Eller så sågar du nästan igenom godset runtom med bågfil och bryter av det sista.
Fast som sagt var, lite spån skadar inte :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.