Jag har byggt en arbetsbänk så nu är den färdigreglad. Ska bara på med spånskivan. Den måste sågas till rätt mått. Jag är totalt nybörjare och har aldrig kapat en spånskiva förut. Hur gör jag för att det inte ska spricka och för att det ska bli rakt? Ska jag måla ett streck och sedan köra med fogavansen då gott det går? Eller ska jag låna grannens cirkelsåg och köra med den? Ska jag lägga skivan på bockar? Vad har ni för tips?
 
Ja, lägg skivan på ett par stadiga bockar, ev kan du klämma fast den med ett par tvingar. Om du lånar cirkelsågen rekommenderar jag att du tar en lagom lång bräda som mothåll, även denna bör du klämma fast med ett par tvingar. Exakt hur långt från snittet den skall ligga får du måtta med sågen.

Sen startar du sågen så att den kommer upp i fullt varv innan du trycker den mot skivan och börjar såga. Håll ett bestämt men inte hårt tryck och låt den äta sig igenom skivan längs med mothållet.

Kom ihåg att altid dra ur sladden/batteriet innan du pillar på klingan eller flyttar på klingskyddet. Använd hörselskydd och ev glasögon, det dammar ordentligt.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Ja, lägg skivan på ett par stadiga bockar, ev kan du klämma fast den med ett par tvingar. Om du lånar cirkelsågen rekommenderar jag att du tar en lagom lång bräda som mothåll, även denna bör du klämma fast med ett par tvingar. Exakt hur långt från snittet den skall ligga får du måtta med sågen.

Sen startar du sågen så att den kommer upp i fullt varv innan du trycker den mot skivan och börjar såga. Håll ett bestämt men inte hårt tryck och låt den äta sig igenom skivan längs med mothållet.

Kom ihåg att altid dra ur sladden/batteriet innan du pillar på klingan eller flyttar på klingskyddet. Använd hörselskydd och ev glasögon, det dammar ordentligt.
Är det dumt om man använder en fogsvans?
 
M Förstagångsköparen skrev:
Är det dumt om man använder en fogsvans?
Nej man kan såga extremt rakt och snyggt med en bra fogsvans särskilt med litet vana, som du säger rita ett rakt streck och kör på.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Är det dumt om man använder en fogsvans?
Blir inte lika fint, men det går utmärkt
 
M Förstagångsköparen skrev:
Är det dumt om man använder en fogsvans?
Nejdå, det tar bara lite längre tid.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.