Våra gaboninnerdörrar behöver kapas någon centimeter för att funka efter läggning av nytt golv. Någon som har gjort det förut och kan tipsa om en bra arbetsmetod? Har en fin klinga till cirkelsågen och tänkte tejpa före. Andra tips? Bör man limma dit någon list i underkant efteråt. Innanmätet i gabondörrar brukar ju bara någon form av veckad wellpapp.

-h
 
Har inte kapat gabondörrar men vanliga innerdörrar som innehöll veckad wellpapp. Nu var jag iofs tvungen att kapa mer än du så jag kunde använda listen som satt därnere. Tycker i alla fall att du skall göra en list. Tror också det är vettigt att tejpa innan du sågar. Är dock tveksam till cirkelsågen. Har dålig erfarenhet av dessa sågar när man inte vill få fina snitt. Är ju inte speciellt tjocka dörrar, de är ju inte massiva. Har du ingen japansåg?
 
Har ingen japansåg men man kan ju köpa. Alltid trevlig med en anledning att utöka verktygslådan:)

Tack för tips. Hur tjock var listen i underkant i ditt fall? Hur satt den fast-spik?

-H
 
Den var limmad. Om jag inte minns fel, så var den otroligt tunn 10 - 20 mm tjock.
 
1-2 cm? Det låter inte så tunnt för mig. Kanske plockar loss den och kapar dörren mina 5mm och sätter tillbaks efteråt. Alternativt kapar direkt i listen.

-h
 
Borra ett litet hål från undersidan så ser du hur tjock den är. Då får du fundera på om det går att återanvända den eller om du får göra en ny.
 
Är den inte för tunn kan du ju kapa direkt, då det inte rör sig om mer än 5 mm.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.