Hej på er. Jag har renoverat vår balkong och är i slutfasen. Till pelarna som är 95x95 ska ett lock monteras som en hatt med lite almoge-stuk. Jag beslutade vid ett tidigare skede att kapa höjden på reglarna vid ett senare skede (som är nu), men jag har inte kommit på ett bra sätt att kapa en stående regel rak. Kör man med sticksåg eller något annat så blir det alltid ojämt, speciellt när nu regeln är såpass tjock. Har ni några tips? Bifogar en bild.
 
  • Vit träbalkong med dekorativa balustrader och en stående pelare som ska kapas. Bakgrund med hus och solnedgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kör cirkelsåg. Kommer den inte igenom hela vägen sågar du den sista slatten med en fogsvans, då har du en perfekt ”gerlåda” i cirkelsågens snitt.

PS. Använd gärna en sk ”speedsquare” snabbvinkelanhåll till cirkelsågen så blir det rakt. Jag har ett från Hultafors det funkar perfekt till allt möjligt man använder en handhållen cirkelsåg till.
 
Redigerat:
Jag skulle nog fixera ett par brädlappar på två sidor av stolpen och sedan använda dessa som styrning för en japansåg eller fogsvans.
 
  • Gilla
Preb och 3 till
  • Laddar…
Eller så kombinerar / kompromissar man. Cirkelsåg och fixerade "brädlappar".
 
K
Cirkelsåg och fixerat stöd på båda sidor!
 
En Bahco fogsvans med svart blad och orange handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det där tar du lätt med en vanlig fogsvans
 
Även jag kör med japansåg, ev. fogsvans. Men ritar bara streck jag sågar efter.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.