Hej!

Har ett gammalt rör i pannrummet i källaren. Nu vill jag bort det, kapa det så tight mot taket som möjligt. Men hur gör jag så det blir bra?

Försökte se om jag kunde hyra någon kedjerörkapare (eller vad det kallas..) men verkar svårt?
Vinkelslipen sprutar lite väl mycket gnistor. Bågfil var ingen succé heller.

Se bifogat.

Närbild på gammalt, rostigt rörände med synlig korrosion och kalkavlagringar mot oskarp bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rör genom vägg med isolering och skador, festade spindelnät, behov av underhåll eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AXS
Multicutter eller tigersåg klarar det där bra utan gnistor. Med rätt blad då såklart.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag kör multikuttern med ett bra blad, då går det rätt fort (iaf med den nya blåa cuttern, den gamla gröna cuttern var lite seg och väsnades mest).
 
Tigesåg med metallblad.

Jag har ett rör som sticker ut ur en vägg som just skall putsas om i källaren. I mitt fall har en rörmockare kapat det nära väggen, men det sticker ut några mm. Den biten tänker jag försöka få bort genom att borra små hål så tätt jag kan och sedan mejsla bort det.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Magnus E K
Budgetlösningen med löst bågfilsblad borde funka även om det tar lite tid.

Men innan du kapar av det där borde du göra en ny tråd och fråga om det är asbest i isoleringen.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Den biten tänker jag försöka få bort genom att borra små hål så tätt jag kan och sedan mejsla bort det.
Låter som ett otroligt jobbigt sätt att göra det och dessutom en missad möjlighet att skaffa ett nytt verktyg.
 
  • Gilla
Skullbone och 1 till
  • Laddar…
I värsta fall kan det vara asbestisolering så var försiktig.

Tigersåg eller en bågfil av äldre Sandvik modell som kommer åt dikt mot väggen är de två verktygsalternativen som är vettiga skulle jag säga.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Tigersåg med bra blad. Tänk på att köra långsamt så att inte bladet blir för varmt. Multicutter funkar bra på koppar, men när jag kapde ett tjockt järnrör för ett halvår sen så gick fein + metallblad otroligt segt.

Om man kör ett flexibelt och lite längre blad så kan du lägga det mot väggen och komma nära.
 
Ser ut att vara asbestduk lindad runt röret där TS har börjat kapa.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Tack för alla svar!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.