Hej!

Vi köpte en bostadsrätt för några månader sedan. Den är från 60-talet och knappt renoverad sedan dess. Den förre ägaren satte däremot in nya köksskåp, men det gjordes inte alls professionellt.

På flera av monteringspunkterna har träet spruckit. Se bilderna. Jag har funderat på att köpa träbitar och sätta dem bakom den yttre trästommen för att förhindra sprickbildning. På en av bilderna har jag skissat min tanke i blått. Är detta en bra lösning?

Vi har inte obegränsat med medel. Vi vill så långt det går behålla de skåpen som redan sitter där, men vi vill samtidigt att en eventuell lösning ska hålla. Vad tycker ni vi ska göra? Är min reparationstanke ok eller hade det lett till problem längre fram i tiden?
 
  • Kökshörn med vita skåp, kylskåp dekorerat med magneter, mikrovågsugn och robotdammsugare på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skåpdörr med öppen gångjärnsbeslag, slitna kanter, delvis synlig pastaförpackning, brunt underlag, blå tejprest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet skåpsdörr med gångjärn, brunt förpackningsmaterial, vit dörrkarm, blå markeringar, hemmamiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallhyllkonsol monterad på trävägg, stängd korkskivadörr, del av behållare syns, oskarpt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skåpdörr med metallgångjärn delvis ur sitt fäste, vita skarvar, märkt trä, oskarp bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Mats-S
Det där var bland de värsta monteringarna av gångjärn jag sett. Hade dom lagt några minuter extra på att förborra för gångjärnen så hade ingenting spruckit.

Jag skulle testa så här (börja med ett gångjärn och se om det fungerar) :

1. Skruva av gångjärnet från stommen.
2. Tvinga isär sprickan med en kniv/stämjärn och pressa därefter in lim i sprickan.
3. Tryck ihop sprickan "på något bra sätt" (omöjligt för mig att säga hur, men använd fantasin :) Ett sätt är att spika i några mindre dyckert från kanten på utsidan av skåpet så håller dom ihop sprickan och tillsammans med limmet blir det starkt nog.
4. Låt limmet torka.
5. Förborra där skruvarna ska sitta, skruva tillbaka gångjärnet. Om nuvarande hål förhindrar att göra en omborrning, tryck i en avbruten tändsticka (eller flera) i nuvarande hål så att du kan göra ett nytt korrekt hål.
 
Redigerat:
  • Gilla
HEM2121 och 8 till
  • Laddar…
Det finns lagningsplåtar som man kan skruva längre in i skåpet och sedan gångjärnet i plåten.

Men det såg illa ut, förstöra gamla hederliga masonitstommar, för det är väl bara luckorna som är "nya".

Protte
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
G
Det ser ut som att det är nivåskillnad på kanten där gångjärnet nu sitter och sidan på skåpet, så jag tror att weriton är rätt ute med en skiva (kanske plywood) som bygger ut till samma nivå. Den skivan tillsammans med nämnda reparationsplatta borde bli ganska stadigt. Eventuellt kan man kanske byta ut plattan mot en tunnare skiva plywood, beroende på hur centrerade luckorna är i skåpöppningarna.
 
Redigerat:
Mats-S
G Gooli skrev:
Den skivan tillsammans med nämnda reparationsplatta borde bli ganska stadigt.
Varför gå över ån efter vatten? Keep it simple 😎
@weriton ; testa mitt förslag innan du kör dom mera kostsamma och mer arbetskrävande metoderna ;)
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Varför gå över ån efter vatten? Keep it simple 😎
@weriton ; testa mitt förslag innan du kör dom mera kostsamma och mer arbetskrävande metoderna ;)
Tack så mycket Mats för dina klara och tydliga instruktioner. Jag kommer garanterat att testa ditt förslag.

En snabb följdfråga, skulle vi kunna använda följande för att limma ihop sprickorna eller finns det något annat, mer lämpat lim?

https://www.bauhaus.se/tralim-casco-inne-300-ml
 
W weriton skrev:
Tack så mycket Mats för dina klara och tydliga instruktioner. Jag kommer garanterat att testa ditt förslag.

En snabb följdfråga, skulle vi kunna använda följande för att limma ihop sprickorna eller finns det något annat, mer lämpat lim?

[länk]
Det fungerar utmärtkt!
 
  • Gilla
Mats-S och 1 till
  • Laddar…
Är delen i skåpet rättvänd? våra är den delen vänd åt andra hållet så skruvarna kommer längre in. Tycker det ser helskumt ut-
 
J jannesspånodamm skrev:
Är delen i skåpet rättvänd? våra är den delen vänd åt andra hållet så skruvarna kommer längre in. Tycker det ser helskumt ut-
Jämför man med ett vanligt Blum-gångjärn ser den ut att vara felvänd, men längre in i skåpet är det väl bara masonit och inget att skruva i?
 
J jannesspånodamm skrev:
Är delen i skåpet rättvänd? våra är den delen vänd åt andra hållet så skruvarna kommer längre in. Tycker det ser helskumt ut-
det är rotgångjärn så de sitter rätt fast dåligt monterade
 
Tyvärr ser det väl ut som förväntat efter en sån där firma som marknadsför sig som "nytt kök på två dagar" där innebörden är nya luckor på existerande stommar just med sådana gångjärn och tyvärr sådan montering.

Mitt kök lider av exakt samma åkomma med samma typ av sprickbildning. @Mats-S förslag till åtgärd är utmärkt. Ev skulle jag komplettera med en träbit som stöder bakre delen av gångjärnet mot skåpsidan i tjocklek som motsvararar den luft som är där idag.
 
Nya köksskåp är iallafall inte monterade. Utan det ser ut som 60-tal. Däremot är det ju nyare luckor. De nyare gångjärnen fungerar inte så bra till gamla skåp. Jag gissar på att det är gamla ägaren själv som försökt göra det.
 
  • Gilla
arneri68
  • Laddar…
A AG A skrev:
Nya köksskåp är iallafall inte monterade. Utan det ser ut som 60-tal. Däremot är det ju nyare luckor. De nyare gångjärnen fungerar inte så bra till gamla skåp. Jag gissar på att det är gamla ägaren själv som försökt göra det.
Ja, 60-talskök brukar ha ihåliga luckor som är lättare än massiva MDF. Stommarna är ofta av spröd masonit ovanpå några träreglar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.