Hej,
i huset från början på 80-talet så behöver saker och ting åtgärdas.
Här stod en duschkabin till alldeles nyligen och innanför den började fukt tränga in innanför plastmattan på väggen. Nu är kabinen borta, gamla plastmattan nedriven och sanering av mögel påbörjat.
Dörren som syns i bild var tänkt att vara ingång till en bastu. Bastun är aldrig installerad så utrymmet innanför dörren är ett förråd.

Vi vill gärna återställa med ny och korrekt installerad duschhörna, kakel eller plastmatta på vägg och golv och en rundad duschvägg.

Hur ser det ut med regler kring våtzoner i ett badrum. Hur kan vi göra med dörren som kommer att vara precis kant i kant med den ena dörren till duschhörnan? Behöver vi sätta upp en duschvägg för att avgränsa våtzon 1 mot våtzon 2 där dörren är?
Bild 1 är hur det ser ut nu Rum under renovering, isolering synlig, mätning markerad, träddörr, sladdlös borr på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och det här är en skiss på hur vi vill att det ska se ut. Renoveringsrum med träväggar, isolering, anmärkningar gjorda i bläck, bredvid en träklädd dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tar emot tips och idéer på hur det kan lösas.
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Jag tror inte att väggarna är tillräckligt stabila för kakel, normalt behöver man tätare reglar för det. Numera är det normala att ha konstruktionsplywood på reglarna och sen gips ovanpå det. Syftet är att få något stadigt att sätta fast saker i, t.ex. duschblandare.

Har du läst på branschreglerna från GVK (våtrumsmatta, -tapet), BKR (kakel, klinker), MVK (målade väggar) och Säker vatten (VVS)?
Säker vatten står bakom den särskilda väggkonstruktion som brukar användas.

När det gäller dörrar så ska tätskiktet vid tröskeln vara minst 2 cm högre än tätskiktet vid golvbrunnen och tätskiktet ska dras ut på dörrkarmen. Det finns även regler om hur dörren ska vara monterad. Det och mycket annat står i branschreglerna.

Dessa regler och alla monteringsinstruktioner är vad försäkringsbolagen vill att man ska följa för att de ska ersätta vattenskador.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Reglarna ser ut att vara minst 70mm så plyfa 15mm plus 13mm gips kommer bli stabilt nog,
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror inte att väggarna är tillräckligt stabila för kakel, normalt behöver man tätare reglar för det.
Om det är 100cm som bilden säger så är det ju reglat mindre än 60cc åtminstone, kanske inte riktigt 45 heller dock.
 
E elihec skrev:
Vi vill gärna återställa med ny och korrekt installerad duschhörna, kakel eller plastmatta på vägg och golv och en rundad duschvägg.
Isåfall hade jag sett över placering av golvbrunnen också! Illustration av infälld spotlight i tak med angivet minsta avstånd på 200 mm till närliggande ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Isåfall hade jag sett över placering av golvbrunnen också! [bild]
Japp, det framgår av branschreglerna liksom att om golvbrunnen är från 80-talet så måste den bytas och troligen sättas fast bättre än man gjorde på den tiden.
 
  • Gilla
Störstmjölken
  • Laddar…
Riv ner gammal gips, dra ny rör i rör med vatten och ny el. Sen skall 15mm och 12:5 gips , ska du ha matta eller kakel/ klinkers , hade flyttat brunn till 45*45 om de är 90x90 dusch , följ dagens krav så slipper du ha problem sen ,
 
  • Gilla
Störstmjölken
  • Laddar…
Hej igen,
tack för alla bra inlägg!!

En ytterligare liten fundering kring "bastu"-dörren?
Kan en duschvägg fästas i regeln intill dörren? Vi tänker oss som i skiss 2, dvs. skapa en rymlig duschörna med rundade glasdörrar (100x90) . Hur ska vi tänka kring "bastu"-dörren? Är den för nära för att kunna klassas som en zon 1, våtzon? Tröskeln in till förrådet (bastun) är hög. Ca 8cm sticker den upp.
 
Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Isåfall hade jag sett över placering av golvbrunnen också! [bild]
Ja, den ska flyttas ut.
 
E elihec skrev:
Hej igen,
tack för alla bra inlägg!!

En ytterligare liten fundering kring "bastu"-dörren?
Kan en duschvägg fästas i regeln intill dörren? Vi tänker oss som i skiss 2, dvs. skapa en rymlig duschörna med rundade glasdörrar (100x90) . Hur ska vi tänka kring "bastu"-dörren? Är den för nära för att kunna klassas som en zon 1, våtzon? Tröskeln in till förrådet (bastun) är hög. Ca 8cm sticker den upp.
Hur eller hur så slutar ju tätskiktet vid dörren, ska duschhörnan vara där så är det ju så, om duschdörren sitter nån cm hit eller dit spelar ju mindre roll, är inte ovanligt att det blir avvikelser när det renoveras i befintliga utrymmen, är osäker på om man hade fått göra så i nyproduktion,

men för övrigt skulle jag rekommendera raka dörrar, det ger bra med utrymme, och blir ändå lika små när dom viks in!
 
Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Hur eller hur så slutar ju tätskiktet vid dörren, ska duschhörnan vara där så är det ju så, om duschdörren sitter nån cm hit eller dit spelar ju mindre roll, är inte ovanligt att det blir avvikelser när det renoveras i befintliga utrymmen, är osäker på om man hade fått göra så i nyproduktion,

men för övrigt skulle jag rekommendera raka dörrar, det ger bra med utrymme, och blir ändå lika små när dom viks in!
Nja, rak dörr måste längre ut från väggen om du vill stänga den 90 grader, i rundningen av en rund dörr ryms blandaren när dörren är stängd mot väggen.

Angående dörren till bastun så sitter min dörr nästan dikt dörrkarmen.
 
Isakare Isakare skrev:
Nja, rak dörr måste längre ut från väggen om du vill stänga den 90 grader, i rundningen av en rund dörr ryms blandaren när dörren är stängd mot väggen.

Angående dörren till bastun så sitter min dörr nästan dikt dörrkarmen.
Den går ju inte vika hela vägen mot väggen, det blir en trekant av allt bara, så den tar ju inte i blandaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.