Jag är helt nollställd på detta område så hjälp mig!
Jag har installerat en solcellsanläggning där växelriktaren Solaredge sitter i källaren. Den sägs kunna kommunicera med internet via min trådlös router som tyvärr står två våningar över och jag vill inte fra en kabel.
Finns det ett sätt att sätta nån box eller vad bredvid Solaredgen och låta det gå trådlöst? Där nere i källaren står även en Nibe Fighter med nån nätverksutgång. Kan man docka den till samma box?
 
Jag köpte en Asus RT N12 och satte upp den som repeater i mitt garage där jag har min Solaredge växelriktare. Från växelriktaren är det draget en vanlig ethernetkabel till repeatern. Inkopplingen i växelriktaren görs tyvärr med en splittad ethernetkabel där tråd för tråd ansluts i plinten. Utöver detta måste du låsa IP-adressen till växelriktaren i din router, ej i repeatern. Sen måste du öppna port 22222 för kommunikation på den låsta IP-adressen. Installatören måste ha lagt upp ett Solaredge konto åt dig dessutom.

Vad gäller ovan Asus som repeater så är jag mkt nöjd. Rimligt pris, kraftiga antenner och den bara går och går.
https://www.teknikmagasinet.se/produkter/dator-o-tv-spel/natverk/routrar/asus-rt-n12-d1
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.