Plomberade rörutstick i badrumsgolv med synlig platta och utstickande rör ca 3 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har ett alldeles nyproducerat hus och ska snart ha besiktning. I badrummet har de lagt in elvärmeslingor i golvet och dragit fram för element. Vi fick frågan om vi ville sätta upp element eller plompera det och valde plombering. Här är resultatet. Vvs-kille. Hävdar att det inte går att göra på något annat sätt. Rören stucker ut ca 3 cm och plattan är 10 cm bred. Jag vill veta om det är något vi kan strida för? Känns helt fel i ett nytt hus. Nån som vet hur en alternativ lösning skulle kunna se ut.
 
Plomberade rör för element sticker ut ur vägg med synlig plattform och tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok,
Hur kan man plombera ett rör för elemet på snyggaste sätt? Har fått rören till elementet i badrummet plomberat enligt nedan. Ser hemskt ut. Rören sticker ut ca 3 cm och plattan är 10-12 cm bred. Enligt vvs-aren går det inte går det inte att göra på något annat sätt. Ska tilläggas att det är ett nyproducerat hus.
 
Krilleman
Har du beställt plombning för framtida radiator så är det just det du har fått. :rolleyes:

Men för att byta kopplingarna måste du hålla dig till Vatette klämrings-sortiment.

Det innebär att för att få den minimalaste bygglängden så kan du dra i två provtryckningsproppar, men dom finns inte i förkromat utförande. Endast i gul mässing.

Det kanske kan gå att lämna in då på förkromning?! Känner du någon som känner någon som har en gammal amerikanare?! :thinking:

Du kastar helt enkelt mutter och kona och byter ut dina befintliga raka förkromade kopplingar med kromlock till denna som är "färdig-lockad" från fabrik:

Vatette klämringskoppling i mässing för radiatorinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Du har troligtvis inte några alternativ om inte @Krilleman har lösning på detta, han är troligtvis en av de kunnigaste på forumet inom vvs.

Att strida för att ni valt plombering själva istället för element är inte att rekommendera, plombering kan inte/får inte vara i väggen.

Mvh P-A
 
A Annasunderbara skrev:
[bild] Ok,
Hur kan man plombera ett rör för elemet på snyggaste sätt? Har fått rören till elementet i badrummet plomberat enligt nedan. Ser hemskt ut. Rören sticker ut ca 3 cm och plattan är 10-12 cm bred. Enligt vvs-aren går det inte går det inte att göra på något annat sätt. Ska tilläggas att det är ett nyproducerat hus.
Hur hade du tänkt dig att det skulle se ut?
 
A
Be montören sätta brickan rakt för de första.

Sen två 15 vinklar kromade med va proppar i istället.

Bästa förberedelsen för framtiden!
 
Det fulaste på bilden är ju ändå att plattsättaren gjort alldeles för stora hål i kaklet så att han behövt foga så att fogen sticker utanför väggbrickan.
Sen undrar jag lite över elvärmegolv i ett nybyggt hus där det finns vattenburen värme. Hade det inte varit bättre med vattenburen golvvärme också? Har man en värmepump av något slag som står för uppvärmningen hade det gett bättre ekonomi i längden.
 
P Pagno skrev:
Du har troligtvis inte några alternativ om inte @Krilleman har lösning på detta, han är troligtvis en av de kunnigaste på forumet inom vvs.

Att strida för att ni valt plombering själva istället för element är inte att rekommendera, plombering kan inte/får inte vara i väggen.

Mvh P-A
Ok. Beställt och beställt. De frågade om vi ville plimba för att slippa elementet. Vi tänkte att det skulle bli snyggare. Typ två täcklock.
 
Henrik Nordlander skrev:
Be montören sätta brickan rakt för de första.

Sen två 15 vinklar kromade med va proppar i istället.

Bästa förberedelsen för framtiden!
Tack, har du någon bild? Jag har lite svårt att se det framför mig..
 
-RB- -RB- skrev:
Det fulaste på bilden är ju ändå att plattsättaren gjort alldeles för stora hål i kaklet så att han behövt foga så att fogen sticker utanför väggbrickan.
Sen undrar jag lite över elvärmegolv i ett nybyggt hus där det finns vattenburen värme. Hade det inte varit bättre med vattenburen golvvärme också? Har man en värmepump av något slag som står för uppvärmningen hade det gett bättre ekonomi i längden.
Ja bilden är inte helt rättvis där. Kaklet är helt men brickan sitter snett. Vi ville ha golvvärme men det gick inte att fixa i golvbjälklagret. Detta är på andra våningen.
 
R Robert-san01 skrev:
Hur hade du tänkt dig att det skulle se ut?
Två runda brickor som sitter nära väggen. Har en sådan konstruktion på jobbet men den är nog från 60-talet. På detta finns ingen finish. Tänk dig dessutom att det är detta du möter när du går in i badrummet. Hade det varit undangömt nån stans så men det är verkligen mitt i rummet.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Har du beställt plombning för framtida radiator så är det just det du har fått. :rolleyes:

Men för att byta kopplingarna måste du hålla dig till Vatette klämrings-sortiment.

Det innebär att för att få den minimalaste bygglängden så kan du dra i två provtryckningsproppar, men dom finns inte i förkromat utförande. Endast i gul mässing.

Det kanske kan gå att lämna in då på förkromning?! Känner du någon som känner någon som har en gammal amerikanare?! :thinking:

Du kastar helt enkelt mutter och kona och byter ut dina befintliga raka förkromade kopplingar med kromlock till denna som är "färdig-lockad" från fabrik:

[bild]
Ok, tack.. Och brickan däremellan, är den nödvändig? Borde vi inte 2018 ha hittat shysstare lösningar?
Frågan är hur han gått genom tätskiktet. Detta är precis vid golvet.
 
A Annasunderbara skrev:
Ok, tack.. Och brickan däremellan, är den nödvändig? Borde vi inte 2018 ha hittat shysstare lösningar?
Frågan är hur han gått genom tätskiktet. Detta är precis vid golvet.
Nu kan jag bara enkelt förklara:

Det går inte att plombera med två "pluppar" mot väggen, det används om rören tagits bort och hålen som blir kvar täcks med plastlock.
Orsaken till att man inte kan kapa rören och plugga närmare väggen är att då finns inte plats att i framtiden använda anslutna element.
Täckbrickan tycker jag inte att fogen sticker ut på, det är nog, tror jag, en spegling av brickan och pluggen på rören som man ser i kaklet.
Täckbrickan är delvis till för att hålla rören i rätt position genom hålen som skall vara täta mot fukt, så att inte inkommande fukt påverkar reglar eller kommer in i isolering, brickan fixerar rören.

Sedan förstår jag att ni inte vill ha detta i blickfånget.

Som jag ser det finns bara ett sätt att i efterhand ordna detta, det är att ta bort möjligheten till element helt, rören tas bort och täcks med plastlock, inte snyggt, med tanke på att då blir det fyra hål som syns på väggen.

Visste ni inte om att rören skulle finnas där från början?

Mvh P-A

Ps

Jag förstår er helt och hållet, men om det är beställt från början att det är element framdraget så blir resultatet så här, tråkigt nog om man inte har vetskapen om det.
 
P Pagno skrev:
Nu kan jag bara enkelt förklara:

Det går inte att plombera med två "pluppar" mot väggen, det används om rören tagits bort och hålen som blir kvar täcks med plastlock.
Orsaken till att man inte kan kapa rören och plugga närmare väggen är att då finns inte plats att i framtiden använda anslutna element.
Täckbrickan tycker jag inte att fogen sticker ut på, det är nog, tror jag, en spegling av brickan och pluggen på rören som man ser i kaklet.
Täckbrickan är delvis till för att hålla rören i rätt position genom hålen som skall vara täta mot fukt, så att inte inkommande fukt påverkar reglar eller kommer in i isolering, brickan fixerar rören.

Sedan förstår jag att ni inte vill ha detta i blickfånget.

Som jag ser det finns bara ett sätt att i efterhand ordna detta, det är att ta bort möjligheten till element helt, rören tas bort och täcks med plastlock, inte snyggt, med tanke på att då blir det fyra hål som syns på väggen.

Visste ni inte om att rören skulle finnas där från början?

Mvh P-A

Ps

Jag förstår er helt och hållet, men om det är beställt från början att det är element framdraget så blir resultatet så här, tråkigt nog om man inte har vetskapen om det.
Tack för svar. Känns som vi får leva med detta. Sätta nån palm framför eller nåt. Tråkigt bara när huset är nytt. Vi visste inte att det skulle se ut såhär. Vi trodde plombat var snyggare än element.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.