D
Hej.
Har vid olika tillfällen kontaktat styrelsen om olika ärenden.
Svar man fått har varit i still med att barn är barn och att bor man i flerfamiljshus så får man stå ut med att grannarna låter.
Väntar fortfarande på godkännande om renoveringsansökan om badrummet som jag skickade in till de för ett och ett halv år sen.

Känns dumt gå in i specifika ärenden.
Men min fråga är vart kan jag vända mig och få hjälp när styrelsen uppenbart inte följer stadgar eller svensk lag?

Jag är medveten om jag kan prata med grannar och kalla till extra stämma. Det vill jag inte göra i dagsläget utan mer veta om man kan kontakta någon myndighet eller liknande för att de ska förstå allvaret i deras beteende?

Störningar av grannar är jag också medveten att jag kan kontakta miljönämnden vilket har gjorts.
 
Bryter man mot lagen då ska du anmäla det till polisen.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Att små barn (spädbarn) skriker får man nog acceptera. Föräldrarna gör säkert allt de kan för att motverka det. Skulle det vara andra oljud på opassande tider så ska styrelsen agera på detta. Vad står det gällande detta i era stadgar?

Ang. din ansökan om renovering så känns det ju onekligen som att det glömts bort. Jag tycker dock det är väldigt konstigt att man väntar 1,5 år på detta. Har ni bestämt er för att renovera?
 
Har du kontaktat miljönämnden för att barn skriker och för väsen?
 
Kontakta hyresnämnden och prata med dem. Ring dem.

Sedan bör du kanske gå med i hyresgästföreningen också. De bör också kunna bistå dig. Eller möjligen villaägarna.
 
D
falkn skrev:
Att små barn (spädbarn) skriker får man nog acceptera. Föräldrarna gör säkert allt de kan för att motverka det. Skulle det vara andra oljud på opassande tider så ska styrelsen agera på detta. Vad står det gällande detta i era stadgar?

Ang. din ansökan om renovering så känns det ju onekligen som att det glömts bort. Jag tycker dock det är väldigt konstigt att man väntar 1,5 år på detta. Har ni bestämt er för att renovera?
Det är inte skrikande barn. Barnen som låter är betydligt äldre än spädbarn.
Det är barn som för ett väldans liv i trappen. Det jag tog upp med styrelsen var när de stod i trappen och sparkade fotboll hårt mot glasporten, då menar jag i trappen och inte de gjorde de när de gick ut. Tog upp med pappan innan men fick inget gehör. Fick då svaret från styrelsen barn är barn.

Gällande renoveringen så har har vi planer på att renovera hela lägenheten. Kan nämnas att jag ansökte om badrumsrenoveringen så fort man skrev på pappren på lägenheten men vi hade långt tillträdde. Sedan så hade jag tanke på att starta fastän man inte fått något svar både av anledningen jag tyckte det gått för lång tid samt att en i styrelsen gjort liknande renovering vi vill göra utan att ha ansökt om tillstånd. Hade badrumsfirma som skulle börja men de fick problem och då miste jag förtroendet för de. Så har renoverat resten av lägenheten och kommer antagligen ta badrummet när resten är klart.
 
D
pelpet skrev:
Har du kontaktat miljönämnden för att barn skriker och för väsen?
Har inte kontaktat miljönämnden för barn. Det är en ylande hund, som ylar hela nätterna.
 
D
thomasx skrev:
Kontakta hyresnämnden och prata med dem. Ring dem.

Sedan bör du kanske gå med i hyresgästföreningen också. De bör också kunna bistå dig. Eller möjligen villaägarna.
Hur funkar det om man är med i hyresgästföreningen när man är bostadsrättsägare?
 
Daniel_82 skrev:
Hur funkar det om man är med i hyresgästföreningen när man är bostadsrättsägare?
De kan stötta dig på ungefär samma vis, framförallt med juridisk rådgivning. Ring och prata med dem, så berättar de säkert hur det funkar för medlemmar som är bostadsrättsinnehavare.

Alternativet är antagligen Villaägarna, vet dock inte hur bra de är för en bostadsrättsinnehavare, men du kan alltid ringa dem också och se vad de säger.

Sedan brukar alltid medlemskap i dylika föreningar kunna löna sig på många andra vis via övriga förmåner också ;)
 
Det är rätt få fel man kan hålla en styrelse ansvarig för, utöver rena ekonomiska oegentligheter, eller formfel runt beslut (typ ändra stadgar med ett enkelt stämmobeslut). När det gäller detaljer i förvaltningen som "störningsjour" så kan en styrelse vara mer eller mindre aktiv, men det finns normalt inget man som medlem kan göra mot styrelsen via myndighet eller så.

Den mest pragmatiska lösningen är ju att genom att själv vara aktiv försöka få en mer aktiv styrelse.

När det gäller störningar så är det generellt väldigt svårt att agera för styrelsen. Det krävs upprepade överträdelser, och det behövs objektiva bevis för störningen. Det man i styrelsen kan göra är att prata med parterna, ofta räcker det att den "skyldige" känner sig påpassad. Men det kan också slå snett, ibland så är det den anmälande som är orimligt lättstörd. Då begår man ju ett övergrepp från styrelsen om man anklagar en oskyldig för störande beteende.
 
D
Hundylandet har varit väldigt konstant i ett års tid nu.
Det svaret jag fått från styrelsen är att ägaren säger hunden bara låter på dagen och kvällen.
Har fört logga under en period just för att det inte ska vara jag som gnäller utan kan vissa på fakta att vid dessa tider på nätterna så skäller faktiskt hunden. Styrelsens svar också att bor man i flerfamiljshus så låter grannarna.
 
Daniel_82 skrev:
Hundylandet har varit väldigt konstant i ett års tid nu.
Det svaret jag fått från styrelsen är att ägaren säger hunden bara låter på dagen och kvällen.
Har fört logga under en period just för att det inte ska vara jag som gnäller utan kan vissa på fakta att vid dessa tider på nätterna så skäller faktiskt hunden. Styrelsens svar också att bor man i flerfamiljshus så låter grannarna.
Som sagt, prata med hyresnämnden.
 
Daniel_82 skrev:
Gällande renoveringen så har har vi planer på att renovera hela lägenheten. Kan nämnas att jag ansökte om badrumsrenoveringen så fort man skrev på pappren på lägenheten men vi hade långt tillträdde. Sedan så hade jag tanke på att starta fastän man inte fått något svar både av anledningen jag tyckte det gått för lång tid samt att en i styrelsen gjort liknande renovering vi vill göra utan att ha ansökt om tillstånd. Hade badrumsfirma som skulle börja men de fick problem och då miste jag förtroendet för de. Så har renoverat resten av lägenheten och kommer antagligen ta badrummet när resten är klart.
Du ansökte alltså om tillstånd innan du tillträtt lägenheten och blivit medlem. Kan de behandla en sån ansökan, dvs från någon som inte är medlem ännu?
 
Nåt som ofta verkar glömmas bort är att "styrelsen" är helt vanliga människor precis som du. Ofta blir de valda för att inga andra vill ställa upp.
Det kan va ett riktigt skitjobb att sitta i styrelsen och den ekonomiska ersättningen står inte alls i proportion till det arbete man lägger ner.

Om du hade suttit i styrelsen, hur hade du agerat mot de "störande" grannarna?
 
Har du pratat med dem om tillståndet för badr, renovering ännu då? Styrelsen kanske gav tillstånd, men meddelade dåvarande medlemmen?

Om det är extremt lång tid mellan ansökan för om badr. renovering och förväntad byggstart, så tror jag att många föreningar skulle be dig återkomma när det börjar bli aktuellt. Situationen för föreningen kan hinna ändra sig. Om styrelsen börjar diskutera stammbyte, så vill man gärna skjuta på medlemmars renovering av badrum, tills planerna på stammbyte blir mer tydliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.