Hej,
jag planerar att köpa en pelletskamin för att komplettera värmepumpen hemma. Svenska priser ligger på 26-30t och uppåt för en kamin, men beställer man från tex Tyskland så kan man komma undan med hälften verkar det som (se tex denna).
På alla kaminer på svenska siter, tex Bauhaus, skriver de Kaminen uppfyller de stränga EU-miljökraven till både braskaminer och pelletskaminer, som träder i kraft i 2022.
Är det någon som vet vad detta innebär i praktiken och hur man kan kolla om en kamin, tex den ovan, uppfyller dessa krav?
Om någon har erfarenhet/åsikt om den länkade Klarsteinkaminen så tar jag gärna emot dessa också :)
 
Kolla med sotarmästaren i din kommun.
Jag har en italiensk kamin som är typgodkänd i Sverige
 
  • Gilla
oandersson
  • Laddar…
Den ska vara CE godkänd, det står på säljarens hemsida vilka krav den uppfyller, tror att kraven står på boverkets hemsida.
Jag köpte själv en kamin från Tyskland för ett år sedan, MCZ EGO vattenmantlad, betalade 35t inklusive frakt
blev ca 10-15t billigare än i Sverige plus att utbudet är mycket större där.
På grund av högt ordertryck i hela europa fick jag vänta ca tre månader på leverans vilket var lite nervöst
då man är tvungen att förskottsbetala.
Det slutade med att jag även köpte skorstenen på samma ställe då den Svenska tillverkaren inte ens kunde bekräfta mottagen order. Blev ca 10t billigare och ca 8 veckors leveranstid.
Jag hade inte köpt den kaminen du länkar till med tanke på reservdelar osv, Klarstein är någon form av samlingsnamn för en mängd produkter.
Tänk på att det kan eventuellt bli problem med garantier om det skulle behövas.
 
Tack för infon! Ska kolla upp lite andra alternativ också och kanske inte lockas för mycket av det billiga priset, att hitta något om CE-märkning för just modellen jag länkade till är inte det lättaste så det är kanske inte ett jättebra tecken...
 
Om kaminen säljs i Tyskland borde man ju kunna förutsätta att den är ok här med. Lagen verkar ju gälla hela EU så om inte Tyskland har något undantag som gör att de får fortsätta sälja 'sämre' kaminer så borde det vara lugnt.
 
O oandersson skrev:
På alla kaminer på svenska siter, tex Bauhaus, skriver de Kaminen uppfyller de stränga EU-miljökraven till både braskaminer och pelletskaminer, som träder i kraft i 2022.
Är det någon som vet vad detta innebär i praktiken och hur man kan kolla om en kamin, tex den ovan, uppfyller dessa krav?
Det borde väl gå att kontakta tillverkaren eller leverantören och fråga? Klickar man upp produktbladet nämns ju en EU regulering 2015/1186 ... men vad det innebär har jag ingen aning om...
 
D Dublin skrev:
Det borde väl gå att kontakta tillverkaren eller leverantören och fråga? Klickar man upp produktbladet nämns ju en EU regulering 2015/1186 .
Jo, jag försöker göra det men det är nån sorts e-handlesparaplyföretag som står som tillverkare så inte helt enkelt att komma i kontakt med dem... Jag såg också EU-regleringen om utsläppskrav så det verkar bra, även om svenska kaminer nu refererar till nya krav från 2022. Sen tänker jag att det kan finnas andra krav än utsläppskrav som gäller för kaminer också. Men har vi samma krav som resten av EU så kanske det är ok ändå, den verkar ju ändå säljas i ganska många länder. Hursomhelst så har jag sotarbesök imorgon så jag ska kolla vad han säger :)
 
Kasta också ett litet getöga på rengöringen av kaminen. Oftast krävs en totalrengöring efter ca 1 ton pellets och då är en vettig manual till stor hjälp.
 
M MagicFingers skrev:
och jag tror sverige klämt till med STRÄNGARE regler än övriga europa...
Inget som direkt skulle förvåna. De flesta med lite sans försöker komma undan så billigt som möjligt angående olika regler, men svenska politiker vill ju alltid vara bäst i klassen på ett sätt som mest försvårar för vanligt folk. En fördel med EU ska ju vara frihandel mellan länderna, men lägger man reglerna så att de övriga ländernas produkter inte godkänns här känns det ju lite avigt. Är väl som vanligt någon lobbyingorganisation som fått igenom något så att svenska säljare av kaminer ska kunna ta hutlösa priser utan att oroa sig för sidoimport.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.