Hejsan, har letat febrilt efter en lösning till mitt problem med min gamla köksblandare.

Det satt tidigare förkromade täckbrickor för dessa hål men de "vittrade" sönder, de var inte gängade utan bara ditklistrade.

rör.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Helst ska man väl ha en gängad "täckbricka" som man skruvar dit bakifrån men det går ju inte nu, måste trä på något framifrån som täcker/tätar. Det enda jag hittar är täckbrickor av plast som inte är täta, de är väl mest för elementrör genom golv antar jag.

I en butik gav han förslaget att ta bort blandaren, såga röret så att man kommer in till gängorna och på så sätt få dit en gängad täckbricka men tror jag skulle få det jäkligt svårt att få dit blandaren sen igen då röret ut från väggen är ganska kort, finns inte mycket spela med.

Vet någon om det finns någon slags manchett / gummi / tätbricka kanske? Röret är ca 20 mm
 
Redigerat:
Försök lägga upp bilden igen.

Det finns regler för vilka bildformat som fungerar.
 
Du ska inte såga av någonting alls. Dina kopplingar ser ut som de jag länkar till nedan.
Det är någon som har klippt bort de gamla täckbrickorna, för att de inte orkade lossa blandaren och ta loss kopplingarna, när de kaklade om.
Det bästa är att byta till nya, men då måste man vara säker på att det blir tätt. Använd lin och locherpasta till gängan i väggen, inget annat.

http://www.rinkabyror.se/images/upload/artiklar/_640x640/trio.jpg
 
Tackar för svar! Men jo.. exakt den där du länkade till har jag spanat på. Jag vill ju ha brickan.

Men hur ska jag få den på plats? Som jag har förstått det går det inte att få den på plats framifrån (om jag tar bort blandaren). Den ska väl gängas på bakifrån, och i mitt fall går det ju inte om jag inte tar upp väggen... vilket jag försöker undvika.
 
Jag tror att du har rätt om att det inte går att på en framifrån (men jag är inte säker).

Om en sådan modell som är avsedd för radiatorrör är OK för dig, utseendemässigt så behöver den inte vara tät. För säkerhets skulle kan du ju fylla på med silikon mellan kaklet och blandarröret. orginalbrickan är inte heller tät.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.