B
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
En billig lösning som ger utmärkt galvaniskt isolering är en ljussvag LED klistrad på en skymningssensor med t.ex. vävtejp (https://www.jula.se/catalog/el-och-...rs-och-skymningsrelaer/skymningssensor-006203 eller https://www.jula.se/catalog/el-och-...sning/belysningsstyrning/skymningsrela-400613) funkar fint, dock blir lasten påslagen när lampan inte lyser - det beror på tillämpningen om det är en fördel eller nackdel. Och lågspänningskablaget behöver inte sitta i samma hölje som nätspänningen så isolationen blir helt okritisk.
 
Redigerat:
Panor82
Releco relä med sockel kostar runt 120kr, stabila relän som används inom industrin men som kanske inte är dom snyggaste. Sedan finns det arbetsströmrelän men dom brukar ligga runt en 500kr iaf märken som Hager etc.
Finns massor av alternativ beroende på spolspänning och vilka strömmar/spänningar som ska brytas även olika alternativ om stil och utseende och det estetiska spelar roll. Även storlekar och var dom/det ska placeras påverkar såklart valet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D dan_norstedt skrev:
En billig lösning som ger utmärkt galvaniskt isolering är en ljussvag LED klistrad på en skymningssensor med t.ex. vävtejp ([länk] eller [länk]) funkar fint, dock blir lasten påslagen när lampan inte lyser - det beror på tillämpningen om det är en fördel eller nackdel. Och lågspänningskablaget behöver inte sitta i samma hölje som nätspänningen så isolationen blir helt okritisk.
Mjo, men som sagt har jag ett gäng rörelsesensorer som jag vill använda...därav relä som kan växla 240 VAC mha 24 VDC. Tack ändå 👍
 
Panor82 Panor82 skrev:
Releco relä med sockel kostar runt 120kr, stabila relän som används inom industrin men som kanske inte är dom snyggaste. Sedan finns det arbetsströmrelän men dom brukar ligga runt en 500kr iaf märken som Hager etc.
Finns massor av alternativ beroende på spolspänning och vilka strömmar/spänningar som ska brytas även olika alternativ om stil och utseende och det estetiska spelar roll. Även storlekar och var dom/det ska placeras påverkar såklart valet.
Tanken är att placera sensorer på strategiska platser runt tomten och få dem att trigga utebelysning när någon rör sig i de zonerna. Belysningen är standard LED-lampor som man hittar på typ Bauhaus (240 VAC).
Utseende spelar noll roll, funktionen och priset dominerar.
Jag kan lätt lösa 12 eller 24 VDC som styrström från sagda sensor, men jag vet inte vad jag ska söka på för att få rätt relä.
 
B Bloomington skrev:
[länk]
Jättefin, men hur löser den mitt dilemma?
 

Bästa svaret

tommib
Kopplingsrelä är bra, då vet man att det är tillräckligt isolerat. Det finns också vanliga reläer med adekvat isolering, då brukar det anges att de är godkända som kopplingsreläer.

Exempel är t.ex. tidigare nämnda Eltako KR09 men även Eltako ER12-001 som klarar 16 A direkt och kan matas med 8-230 V UC. Dessa finner du för 25 resp 30 € på tyska näthandlare. Jag rekommenderar att söka via idealo.de, det är typ som prisjakt i Tyskland.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vet du hur ett relä fungerar?
Det är ju bara ta ett relä som klara 5 Amper och 24 v spole.
 
Jocke T1 Jocke T1 skrev:
Jättefin, men hur löser den mitt dilemma?
Tolkar det som att du har 24 VDC tillgängligt både som drivspänning. Denna går att driva på det, och har ett potentialfritt relä för att styra exempelvis 240 V växelström
 
B Bloomington skrev:
Tolkar det som att du har 24 VDC tillgängligt både som drivspänning. Denna går att driva på det, och har ett potentialfritt relä för att styra exempelvis 240 V växelström
Jo...men rörelsesensor var nyckelordet. Tack ändå 🙂
Kollade faktiskt på den där tidigare dock 👍
 
Rippen85 Rippen85 skrev:
Vet du hur ett relä fungerar?
Det är ju bara ta ett relä som klara 5 Amper och 24 v spole.
Har du läst tråden?
Ja jag vet hur relän fungerar, men jag vet inte hur jag ska hitta ett som gör det jag vill 🤷
 
tommib tommib skrev:
Kopplingsrelä är bra, då vet man att det är tillräckligt isolerat. Det finns också vanliga reläer med adekvat isolering, då brukar det anges att de är godkända som kopplingsreläer.

Exempel är t.ex. tidigare nämnda Eltako KR09 men även Eltako ER12-001 som klarar 16 A direkt och kan matas med 8-230 V UC. Dessa finner du för 25 resp 30 € på tyska näthandlare. Jag rekommenderar att söka via idealo.de, det är typ som prisjakt i Tyskland.
Perfekt, tack 👍
Hittade ett som lär funka för mina behov för 110:- 🙂
Relämodul PHOENIX 2903370 - RIF-0-RPT-24DC/21.
 
  • Gilla
Rippen85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.