Jag håller på att få panik! För en dryg vecka sedan började det "pipa/tjuta" ett högfrekvent ljud som jag inte vet riktigt var det kommer ifrån.

Kan inte vara utomhus på min altan pga missljudet så jag gissar på att det kommer från en av mina grannar på den sidan huset.

Jag har pool och robotklippare men stängt av för att se aå jag inte orsakade ljudet själv, men det lät ändå.

Ljudet är så starkt att det fortsätter att tjuta i mina öron efter att jag gått in och stängt altandörren. Sonen hör det, och störs lika mycket av det också, så det år inte inbillning.

Ljudet kommer lite då och då och gissningsvis någon minut mellan gångerna. Grannarna närmast är äldre och verkar inte störas alls av det. Dom är även lite svåra att ha att göra med så har inte frågat ännu och skulle vilja veta var det kommer ifrån innan jag tar kontakt.

Hur kan jag mäta ljudet så jag kan avgöra exakt var det kommer ifrån? Kan ev elektronisk utrustning för att skrämma bort djur ha denna effekt? Hjälp!!!
 
Det finns lite appar till iPhone. Du kan ju prova någon sådan. Tex nedanstående som gör fft analys. Andra kan mäta ljudtryck dB.
Appbutikssida visar "Audio / Spectrum Analyzer" med 4,6 stjärnor, skärmbilder av frekvens- och ljudtrycksmätning. Kategoriserad som Musik, 4+ år gammal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L largab skrev:
Det finns lite appar till iPhone. Du kan ju prova någon sådan. Tex nedanstående som gör fft analys. Andra kan mäta ljudtryck dB.
[bild]
Tack! Hittade något likande till Android och ska testa!
 
Hittade en app som visar på ett ljud som börjar på 9kHz och ökar i frekvens. Vad kan detta vara?

Skönt i alla fall att det syns när man mäter. Dottern var precis inom och hörde det också. Graf i ljudanalysapp som visar ett ljud som börjar vid 9 kHz och ökar i frekvens. En röd pil pekar på det framträdande ljudet i spektralanalysen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Unikt namn
Sorkskrämma gissar jag. Jag går förbi en sådan med hunden då och då, den ligger på 11 kHz och det verkligen skär i öronen.

Fråga grannarna om de har satt upp något sånt och isf om de kan rikta den åt ett annat håll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.