Tänkte snåla lite på elen och stänga av min mekaniska frånluft när det är som kallast nu under helgen för att tilluften ska sluta strömma in från ventilerna. Saken är den att jag stängde av all frånluft (fläktar) men det kommer fortfarande in luft på samtliga ventiler på våningen (1a plan).

Hur är det möjligt? Ingen ny luft kan väl komma in om inget försvinner ut? Vad missar jag?

Tackar!
 

Bästa svaret

Du får självdrag helt enkelt, för du har väl inte pluggat frånluftsdonen helt?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
Tänkte snåla lite på elen och stänga av min mekaniska frånluft när det är som kallast nu under helgen för att tilluften ska sluta strömma in från ventilerna. Saken är den att jag stängde av all frånluft (fläktar) men det kommer fortfarande in luft på samtliga ventiler på våningen (1a plan).

Hur är det möjligt? Ingen ny luft kan väl komma in om inget försvinner ut? Vad missar jag?

Tackar!
Hur mycket sparar du på det?
 
Centano Centano skrev:
Du får självdrag helt enkelt, för du har väl inte pluggat frånluftsdonen helt?
Nope de är öppna med såndär flärp som motverkar att luft kommer in från frånluftsdonen.
hmm intressant. Trodde faktiskt det inte var möjligt att få till självdrag sådär. Trodde det krävdes en fläkt för att få snurr på luften.

Tackar!
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
Nope de är öppna med såndär flärp som motverkar att luft kommer in från frånluftsdonen.
hmm intressant. Trodde faktiskt det inte var möjligt att få till självdrag sådär. Trodde det krävdes en fläkt för att få snurr på luften.

Tackar!
Ska du elda istället eller vad är tanken? Tänk på att när du stänger av fläkten får du ingen eller väldigt lite ventilation och fukten stannar i huset. det kan/kommer bildas kondens på bl.a fönster, så håll koll. Bostäder utan ventilation vill iaf inte jag bo i. Testa att spara pengar på annat som inte påverkar hälsan. / Tjurgubben
 
  • Gilla
Belastar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.