Hej, alla byggexperter.

Jag har problem med att min (oinredda) källare är fuktig, och att det ibland tränger in vatten vid kraftiga regn. Jag vill därför dränera och fuktspärra den.

Men hur kan man fuktspärra en grund som ser ut som denna? Kan man lägga byggplast i marken som får forma sig efter stenarna? Eller finns det något annat alternativ?

Det syns lite dåligt på bilden, men stenarna är murade, även om det finns vissa mellanrum där det är väldigt lite bruk
 
  • En murad stengrund med synlig fukt och uppkörd mark runtomkring, behöver fuktspärr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Murade stenar och hur djupt är det med sten, då står säkert huset kvar om du gräver upp ca 4 meter i taget. Kan du få stenarna rena och mellanrum, så kan du slå i betong emellan stenarna, jämna av så det inte är så buligt. Ta och klippa en platonmatta som läggs som ett stort J uppifrån och ner i graven. Blir då att väta kommer att rinna ut från muren/grunden, men inget som hindrar längre ner. Finns stuprör så lägg ner rör från dom och bort från huset, förhoppningsvis är det nedförsbacken på något ställe och minst 4 meter från huset.Tänker du även lägga dräneringsslang.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Tack för svaret!

Kommer platonmattan att forma sig runt stenarna utan problem alltså? Menar du att lägga platonmattan såhär? (mattan i rött)

Illustration av svart rektangel med intilliggande röd kurvig linje som representerar en platonmatta mot stenar.
 
Jepp men med J-delen utåt och ner i graven, så långt ut du vill gräva utanför muren. Så vätan rinner bort från grunden, en plataon är lite böjligt och kommer att lägga sig knorriigt mot stenarna när du fyller på massorna. annars för att inte den ska bli knorrig så måste det jämnas av med betong som muras till en jämn yta ( som är bäst ) Överkanten kan då stanna strax under jord eller gå upp en lite bit på den putsade delen och där ankras med en list för platon, finns flera sorter som passar med bara en liten fläns på, och det är då viktigt att massorna trampas ner, så inte jorden sjunker och drar ner platon. Kanske en ide att låta platon gå upp ca 10 cm ovanför putskanten och sedan skära av den när massorna är på plats. Du ska nog inte ha en isolering innanför platon, då blir det annan sort med överhäng på ca 10 cm och det fungerar inte hos dig med pordrän eller liknande. Svårt att på distans säga exakt hur det går att göra, men lite info har du fått här nu. sen använda hjärnkontoret för jobbets utförande.
 
Tack, men nu förstår jag inte. Menar du såhär? Kommer det inte bara att innebära att fukten samlas i J-delen? Vad är poängen med J-delen?
Schematisk illustration av dräneringssystem med dräneringsrör och J-formad markduk nära en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du tänkt att ha en dränslang som du ritat så kan platon gå ut över drän utan ett J. Då hamnar vätan på utsidan drän och rinner in i drän. Drän tar då även väta från sidorna . Annars kan J gå ner o botten utåt till hälften under drän och bli som en hängränna som för ut vätan till drän.
 
aha, tack så mycket för hjälpen!
 
U
Men du ska inte göra som du ritat helt exakt, dränröret skall inte ligga djupare än underkanten på grunden. Speciellt om det är lera i marken. Dränerar man bort fukten i lera så tappar den all sin bärighet och du kommer få sättningar.

Är denna grund även väggen till källaren?
Jag har också ett hus byggt på 1800-talet, men där huset står på en torpagrund men har en utgrävd källare innanför grunden. Problemet om det är byggt så är att det går inte dränera bort fukten eftersom grunden ligger högre än källaren. Enda sättet för mig är att ha genomsläppliga material på väggarna, bra ventilation och de regnigaste dagarna en avfuktare som går igång.
Vi hade ofantliga problem fram tills den dagen då vi kopplade på stuprören till dagvatten och vi gjorde om lutningen runt hela huset så det lutar utåt typ 15cm på en sträcka av 3 meter ut från fasaden. Dessa två saker gjorde enorm skillnad.
 
Menar du att underkanten av dräneringsröret inte ska ner under grunden? Eller överkanten?

Ja, grunden är väggen till källaren, och det är byggt så.
 
U
E erik211 skrev:
Menar du att underkanten av dräneringsröret inte ska ner under grunden? Eller överkanten?

Ja, grunden är väggen till källaren, och det är byggt så.
Yes, underkant dränrör får inte ligga djupare än underkant grundmur. Om du inte lägger dem längre ut från väggen. Förhållandet är 1:2, så du kan lägga 2dm djupare om du lägger den 4dm ut från grunden.

Skönt att ni har än bättre lösning än oss :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.