Hej,
Skivan till vårt matsalsbord i solid ek började se för tråkig ut och jag var helt enkelt tvungen att slipa ned den till trä-rent för att fixa repor och skador. Jag har nu därefter lagt på ett lager av Osmo Top-Oil ofärgad matt som jag hade hoppats skulle göra ytan något mörkare än vad den faktiskt blev nu. 😢

Så tyvärr skiljer sig bordsskiva och benstativet till bordet jämte alla stolarna sig åt (allt i ek) för mycket i färgnyansen för att det skall vara okej. Detta då stativ/stolar och vad de applicerats med givetvis har mörknat med årens lopp. (Arvegods, så jag vet ej vad det behandlats med genom åren.)

Att slipa rent också stativ och alla stolar är tyvärr ett flerveckorsjobb som jag helt enkelt inte orkar börja med nu. Finns det någon bra lösning på att få en något mörkare ek-nyans i skivan där ämnet "gifter sig" med Osmos Top-Oil?

Eller är det tyvärr så att jag måste ta fram slipen igen och gå till trä-rent för att applicera något annat med mörkare ton? I så fall vad? Tips mottages tacksamt och kommentarer om att "varför testade du inte på en liten del först?" undanbedes likaså. (Det fanns orsak till det också.)
 
Osmo har pigmenterad hårdvaxolja som kan göra träet mörkare eller ljusare.

https://welinoco.com/produkt/osmo-hårdvaxolja-pigmenterad

Den ska vara det undre lagret och sedan ett lager ofärgad hårdvaxolja uppepå för slitstyrka så eventuellt kanske du först borde slopa bort det du lagt på.

Så här blev min nya skiva i en, tror jag valde nyansen ”Terra”.
 
  • Nyslipad och oljad träskiva i nyans "Terra" i ett hobbyrum med målade vita väggar, arbetsbänk, såg och verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mats_63 och 1 till
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Osmo har pigmenterad hårdvaxolja som kan göra träet mörkare eller ljusare.

[länk]

Den ska vara det undre lagret och sedan ett lager ofärgad hårdvaxolja uppepå för slitstyrka så eventuellt kanske du först borde slopa bort det du lagt på.

Så här blev min nya skiva i en, tror jag valde nyansen ”Terra”.
Tack för tipset Peter. Ja, tyvärr så är det väl bara att ta fram slipen igen och gå till trärent och testa med pigment i hårdvaxoljan. Bifogad bild visar nyansen på en stolsrygg lagd ovanpå bordsskivan, och det är ju tyvärr för stor skillnad mellan de två...
 
  • Ryggstöd av en stol placerat på en bordsskiva, där nyansskillnaden mellan stolsryggen och bordsskivan syns tydligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Har du bara tagit på ett lager TOP oil nu?
 
A atomlab skrev:
Har du bara tagit på ett lager TOP oil nu?
Ja, bara 1 lager nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.