Hej,
Kom in på ett sidospår i en annan medlems tråd. Jag ser inte hur jag ska kunna lösa detta utan avvika från branschreglerna.

tappvatten.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


T-kopplingen går att dölja i utrymmet för toaletten och med inspektionsmöjlighet (mao inte dåld skarv).
Men hur löser jag böjen till duschen? Väggen är inte reglad utan en befintlig gasbetong vägg på ca 95mm, kan med andra ord inte fräsa in något som är mer än 70-75mm


Har inte hittat en 90 graders böj som följer reglerna och som går att använda för min situation, men det kanske finns? Tips motages
 
krilleman_215 skrev:
Då spårar man in en väggdosa, den kräver ett utrymme på 45mm.

En bit ner på denna sidan hittar du info:

[länk]
tack för svar Krille, men blev fel i länken va? Hittar inget om väggdosor?
 
haha vad vi skriver om varandra :D
 
Krilleman
Du citerar ju inlägget från andra tråden! Där hittar du väggdosan en bit ner.

I min länk i denna tråden måste du klicka på LK Väggdosa!
 
Jag började skriva den innan du skrev ditt första svar i denna tråd, forumet har ingen funktion för optimistisk låsning vilket betyder att mitt inlägg som var påbörjat innan du skrev ditt inlägg kom efter ditt inlägg eftersom du var snabbare på att trycka på skicka.

http://en.wikipedia.org/wiki/Optimistic_concurrency_control
 
Redigerat:
Suttit hela kvällen med detta, inte helt lätt att få detta dolt då man har har 4 kallvatten förbrukare och 2 varmvatten förbrukare
 
O
Måste allting vara dolt?
isf så blir det nog till att bila lite mer....
 
Ja, inget vill vi ha synligt. Om man kör med kopparrör och dolda fogar kan man ju köra seriellt, men med dessa nya regler som jag börjar hata måste man i princip köra parallellt med ett sådant där fördelningsrör med totalt 6 rör. Vet inte hur jag ska få plats med det och med inspektion utan att det syns.
 
Senaste iden är att bila bort så man kan försänka rörfördelningen bakom kommod. Inspektion sker då genom att ta bort lådan i kommod, sker ett läckage så rinner det ut i badrummet. Sen dra kopparrör till varje förbrukare. Ett problem jag ser är att bocka så man får exakt cc 160 för blandaren.
 
Hur ska jag tolka detta i säkert vatten

2 ) Rör förlagda i inklädnader eller i schakt med
vattentät botten, med en bra dimensionerad
indikering för läckage, som mynnar i ett
utrymme med vattentätt golv och helst med
golvbrunn. Det kan till exempel vara :
• stamledningar i flervåningsbyggnader. Se
fig. 2.3.1
• fördelnings- och kopplingsledningar i
inklädnader eller installationsväggar i
våtrum. Se fig. 2.4.1b
• fördelnings- och kopplingsledningar i köksinredning.
Se fig. 2.5.4a
3 ) Installationer utförda som rör-i-rör-system.
Betyder detta att jag måste använda rör i rör med skvallerrör etc om jag ska dra rören i dolt i väggen/golvet? Tänkte ha skarvarna ej försänkta så man ser om de läcker genom att det rinner ut i badrummet men annars låta rören vara dolt dragna i golv och väggar
 
spekerök skrev:
Hade ingen väggdosa i bilen, lagt bockade bitar gjorda av prisol 12 och 15mm med korrekt bocknyckel. Regeln är 70mm som bitarna ligger på, även lagt dit en såkallad blå "pickadoll" eller väggbockfixtur som den kallas från uponor.

[bild]

Mvh
För att få en så smidig installation som möjligt (som inte bygger mer än nödvändigt) tänkte jag använda 12 mm prisol och böja dem som bilden ovan. Tanken är att använda fördelningsrör under handfatet och som matas från stigarna. Fördelningsrören ska placeras i en tätad ursparning i tegelväggen. Eftersom jag behöver utgående rör både uppåt och nedåt tänkte jag löda ihop fördelningsrören av kapillärrördelar. Kan man använda 12 mm till allt eller blir det för dåligt flöde? Kanske man ska göra fördelningsrören av 15 mm.
 
15mm räcker som matning till badrum, optimalt är 15 mm till duschen men som sagt det funkar med 12mm. Sedan vet jag inte hur ditt hus ser ut men bästa vore om du kunde få ut en ny matning utan skarvar om det går som du släpper ut i kommoden som du skriver. Brukar själv göra fördelaren inne i kommoden, bockar ut rören från vägg 50cc så jag får två lodräta fördelare och monterar sedan vatette fördelare som håller 50cc. Sedan kopplar du tvättställsblandaren i toppen av fördelningsröret med en förminskning 22-12 och mellankoppling vattete 1130 dn 12-10 mot tvättställsblandaren. Rätt antal 22mm muttrar måste köpas till också samt en propp till botten av fördelningsröret.

22mm fördelare med 15mm stick som går att minska ner med förminskning 15-12(knäckekona).


http://www.vatette.se/system-vatett...rantoer/produkter/installationsprodukter.html


Fördelaren finns även i kromat 40cc utförande med avstängning.

http://www.vatette.se/system-vatette-din-kompletta-vvs-leverantoer/produkter/badrumsfoerdelare.html

mvh
 
Redigerat:
Sätter man alltså då fördelaren i väggen bakom kommoden eller under den?
 
Jag kommer försänka den i tegelväggen bakom kommoden annars bygger det för mycket.

Planritningen, dock stämmer inte tappvattendragningen med hur jag nu kommer göra

planritning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ballofixerna kommer få sitta som de gör, men sedan kommer jag dra fogfritt fram till fördelaren och sedan fogfritt till varje förbrukare. Kör med 15mm fördelare och till dusch. 12mm till övriga.

Kommer antagligen sätta fördelaren under avloppet till tvättställ / tvättmaskin som ni ser i denna bild

 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.