A
God morgon.

Detta ärnumera mitt garage. Övervåningen användes för hö och bottenvåningen var ett stall.

Jag skulle gärna ha mera användning av övervåningen (det är ju högt i taket) men det finns 2 balkar på 140 hög som förankrar väggerna, så att inte taket kommer ner.

Bl.a. har jag träningsutrustning där.
Och det fungerar bra, förutom de gånger när jag inte böjd nog för att komma under. Och under 5 år har det blivit många gånger.

Jag letade efter olika sätt att lösa detta på, men jag hittade inte tillräcklig med förslag för att kunna välja.

Hoppas att någon kan tipsa mig med ett fungerande förslag. Helst inga gissningar, för där är jag bra på själv.

Tack på förhand.

Eric. Röd stuga täckt med snö, vinterlandskap, vita tjocka snödrivor, träd i bakgrunden, taket snötäckt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vindsvåning under ombyggnad, träbjälkar, isoleringsmaterial, konstruktionsljus, oavslutad, dammig, tom, renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkt vindsvåning med träbjälkar, golv och väggar, sparsamt belyst, ingen synlig inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
xinc
  • Laddar…
Om golvåsarna för övervåningen sitter bra förankrat i väggarna skulle du kunna sätta snedsträvor fram n överkant vägg ner i dessa i ca 45 graders vinkel. Du förlorar såklart golvyta där men vinner utrymmet i mitten.
 
R
eavogels skrev:
God morgon.

Detta ärnumera mitt garage. Övervåningen användes för hö och bottenvåningen var ett stall.

Jag skulle gärna ha mera användning av övervåningen (det är ju högt i taket) men det finns 2 balkar på 140 hög som förankrar väggerna, så att inte taket kommer ner.

Bl.a. har jag träningsutrustning där.
Och det fungerar bra, förutom de gånger när jag inte böjd nog för att komma under. Och under 5 år har det blivit många gånger.

Jag letade efter olika sätt att lösa detta på, men jag hittade inte tillräcklig med förslag för att kunna välja.

Hoppas att någon kan tipsa mig med ett fungerande förslag. Helst inga gissningar, för där är jag bra på själv.

Tack på förhand.

Eric.[bild][bild][bild]
Att ta bort dom stagen krävs någ att en konstruktör tittar på då hela konstruktionen ser lite klen ut…
 
A
Matti_75 Matti_75 skrev:
Om golvåsarna för övervåningen sitter bra förankrat i väggarna skulle du kunna sätta snedsträvor fram n överkant vägg ner i dessa i ca 45 graders vinkel. Du förlorar såklart golvyta där men vinner utrymmet i mitten.
Det tror jag dessvärre inte att dem gör. Byggnaden flyttades till sin nyvarande plats början av 1900 och jag kan konstatera att det inte byggdes upp exakt som det varit. Golvåsarna håller bara upp golvet. Suddig bild, oklart innehåll, möjligen sten eller träytor, inomhus eller grotta, brunt och beige, ingen tydlig fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbjälkar och paneler med slitage, mögel eller smuts, mörka fläckar, inomhusmiljö, suddig och mörk bildkvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
R Rejäl skrev:
Att ta bort dom stagen krävs någ att en konstruktör tittar på då hela konstruktionen ser lite klen ut…
Ja, visst ser det klen ut. Jag tror att övervåningen kom till senare än när byggnaden flyttades till sin nuvarande plats.
 
En (del-)lösning kan vara att binda ihop golvåsarna med hammarbandet. På ngt ställe i vår gamla loge har man gjort så. Ett plattjärn fäst på sidan av åsen med en påsvetsad/smidd rundstång som dragits rätt igenom hammarbandet och som är gängad på utsidan där den är låst med mutter och stor bricka.

Det ser ut som att golvet ligger i nivå med överkant av de timrade väggarna, och att övervåningen sedan har höjts upp en meter eller så med en stolpkonstruktion?
Sitter golvåsarna i det översta timmervarvet?
 
R
eavogels skrev:
Ja, visst ser det klen ut. Jag tror att övervåningen kom till senare än när byggnaden flyttades till sin nuvarande plats.
Var försiktig med borttagandet av dom bara…för som det ser ut på bilderna så är inte den övre väggen ovan bjälklaget något att lita på då det stort sett sitter bara med den utvändiga panelen…
 
A
Oldboy Oldboy skrev:
En (del-)lösning kan vara att binda ihop golvåsarna med hammarbandet. På ngt ställe i vår gamla loge har man gjort så. Ett plattjärn fäst på sidan av åsen med en påsvetsad/smidd rundstång som dragits rätt igenom hammarbandet och som är gängad på utsidan där den är låst med mutter och stor bricka.

Det ser ut som att golvet ligger i nivå med överkant av de timrade väggarna, och att övervåningen sedan har höjts upp en meter eller så med en stolpkonstruktion?
Sitter golvåsarna i det översta timmervarvet?
Överdelen byggdes run 1947, samt att stallet blev garage.Golvåserna sitter fast med 'lax'-system i framre väggen, men inte i bakre väggen. Där hålls dem upp av panel.
Jag tror att jag lägger mitt plan på is..
 
A
R Rejäl skrev:
Var försiktig med borttagandet av dom bara…för som det ser ut på bilderna så är inte den övre väggen ovan bjälklaget något att lita på då det stort sett sitter bara med den utvändiga panelen…
Jag kommer inte att försöka ta bort dem. Jag har nu granskat hur allt sitter fast, kröp runt på alla fyra, och det känns inte säkert att göra ett ingrepp.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.