Kortfattat min fråga:
Kan man få in luft (via läcka?) i ett slutet värmesystem som arbetar med 2bars tryck och där nivåskillnaderna mellan radiatorerna och pannan är mindre än 3m? Det verkar som det sker hos mig.
Detaljer nedan. Mycket tacksam för svar.


Jag har ett vattenburet slutet värmesystem med en elpanna (nibe ev13).
Pannan innehåller expansionskärl och cirkulationspump. Mitt hur är ett normalt radhus med 12 radiatorer.

Den har snart kört två säsonger och jag har jätteproblem med luft i själva pannan, troligt i cirkulationspumpen. Nibe bytte pumpen i vintras utan resultat.

Jag måste lufta pannan via säkerhetsventilen ca 1-2ggr/vecka då det är minusgrader. När jag luftar stänger jag av pumpen, stänger värmeslingan (har avstängare på till/från ledningarna). Sedan får jag fylla på och släppa ut luftblandat vatten via avluftaren (samma som säkerhetsventilen) i omgångar. Luften kommer inte i klump utan jag måste släppa ut ganska mycket innan all luft är borta.

Problemet är att jag inte förstår hur luften kommer in? Visst så tillför jag ju syresatt vatten i avluftningsprocessen, men pannan rymmer bara 12liter så det borde vara marginellt. För eller senare borde det försvinna, men det är lika illa vid varje luftning.

Mitt värmesystem har tidigare arbetat med vattenlednings tryck (märklig koppling där varmvatten och radiatorvatten gick i samma rör - nog om det). Därför så är det inga problem att köra med högt tryck. Pannan står på bottenvåningen och radiatorer finns på bottenvåning samt övervåning (alltså max 3m skillnad).
Från början körde vi på 1.0bar enligt rekommendationen, men sedan har installatören testat upp till 2.0bar med samma resultat. Installatören har även monterat automatluftare samt spirovent (eller vad det heter) på alla höga punkter i systemet.

Det jag inte får ihop är att luft kan tränga in trots att det måste finnas ett övertryck i hela systemet - eller? Enligt installatören skulle så vara fallet (alltså inte möjligt för luft att komma in), men nu har de ändrat sig och påstår att det faktiskt kan komma in luft även med 2bar om jag har en läcka. Eftersom jag fyller på så ofta så har jag inte så bra koll på om trycker sjunker, men det syns inget veckovis iallafall.

På sommaren så sjunker trycket ca 0.1bar/månad och det kan inte bero på temperaturen som går ner till 20C dagen efter jag stänger av pannan för sommaren.
Jag har nyligen gjort ett test där jag satt trycket på 2.3bar och nu ser jag att säkerhetsventilen sakta släpper ut vatten (jag har satt ett kärl under) och 2 veckor senare är jag nere på 2.0bar och det kommer fortfarande lite vatten, men inte så mycket. Ventilen ska slå till vid 2.5bar.

Finns det någon möjlighet att jag får in luft via ventilen? Eller vart kommer luften ifrån?

Installatören har mer eller mindre gett upp och jag vet inte vad jag ska ta mig till.
Hjälp :)

mvh
/Henrik
 
Benno. skrev:
Före cirk pumpen kan det vara undertryck och finns läckor kan luft komma in där.
Prova sänk farten på pumpen.
Jag kör pumpen på lägsta hastighet (har även provat med högre fart med samma resultat).

Själva avluftnings/säkerhetsventilen sitter precis innan pumpen på själva kopplingen för expansionskärlet. Jag gissar att trycket mäts inne i själva kärlet så det verkar vara övertryck även där. Jag har inget element som "suger" när man luftar utan det kommer vatten.

Trots allt verkar det som att luften kommer in precis där säkerhetsventilen sitter eftersom all luft fastnar i pumpen och ingen luft går ut via automatluftarna.

Själva konstruktionen finns här:
http://www.nibeonline.com/pdf/411110-3.pdf
 
Under påfyllningsventil sid 13 läser jag:
Vid påfyllning av värmesystemet öppnas påfyllningsventilen
(49) varvid systemet fylls med vatten. Iaktta när trycket stiger på tryckmätaren. När visaren når 2,5 bar öppnar säkerhetsventilen (52) och börjar släppa ut luftblandat vatten. Avbryt då (inte! se nedan) påfyllningen. Vrid säkerhetsventilen tills panntrycket når normalt arbetsområde (0,5-1,5 bar).
På sommaren så sjunker trycket ca 0.1bar/månad och det kan inte bero på temperaturen som går ner till 20C dagen efter jag stänger av pannan för sommaren.
Jag har nyligen gjort ett test där jag satt trycket på 2.3bar och nu ser jag att säkerhetsventilen sakta släpper ut vatten (jag har satt ett kärl under) och 2 veckor senare är jag nere på 2.0bar och det kommer fortfarande lite vatten, men inte så mycket. Ventilen ska slå till vid 2.5bar.
Det du bör/ska göra är att byta säkerhetsventil eftersom den uppenbart inte håller tätt vid 2,5 bar, detta kan vara en felkälla vid lågt tryck, då det kan sugas in luft i säk.v. om den sitter innan/intill cirkulationspumpen.

När du bytt säk.v. fyller du på systemet tills säk.v. öppnar, spola genom säk.v. några minuter. Säk.v. ska sedan stänga vid 2,5 bar och systemet är så pass luftfritt det kan vara efter ett ingrepp. Nu ska iaf inte trycket sjunka, däremot kan en del luft samlas i säk.v. efter en tid men lufta inte förrän du verkligen behöver, föhoppningsvis sjunker inte trycket under 1 bar vid luftningstillfället och du kan köra systemet vidare utan att behöva tillföra nytt syrerikt vatten.

Syrerikt vatten kan vara ett problem i små värmesystem likaså att du förmodligen inte har några höga temperaturer i systemet. Många påfyllningar, lågtempsystem och en felaktig säkerhetsventil är mitt tips som felkälla.
Mitt värmesystem har tidigare arbetat med vattenlednings tryck (märklig koppling där varmvatten och radiatorvatten gick i samma rör - nog om det).
Detta vill jag veta lite mer om eftersom det kan ha lett till någon felkoppling vid ombyggnad, beskriv mer utförligt hur det var uppbyggt.
rogge
 
Det du bör/ska göra är att byta säkerhetsventil eftersom den uppenbart inte håller tätt vid 2,5 bar, detta kan vara en felkälla vid lågt tryck, då det kan sugas in luft i säk.v. om den sitter innan/intill cirkulationspumpen.

När du bytt säk.v. fyller du på systemet tills säk.v. öppnar, spola genom säk.v. några minuter. Säk.v. ska sedan stänga vid 2,5 bar och systemet är så pass luftfritt det kan vara efter ett ingrepp. Nu ska iaf inte trycket sjunka, däremot kan en del luft samlas i säk.v. efter en tid men lufta inte förrän du verkligen behöver, föhoppningsvis sjunker inte trycket under 1 bar vid luftningstillfället och du kan köra systemet vidare utan att behöva tillföra nytt syrerikt vatten.
Det är precis så jag gjort. Inte stängt av direkt utan spolat någon minut. Hade man slutat direkt vid2.5 så hade det varit fullt med luft. Tyvärr så har jag inte lyckats få ut luften utan att trycket sjunker för mycket så det behövs fyllas på. Det är liksom inte ren luft, utan den är utsrädd med vatten. När jag luftar så smäller det till i pannan (kärlet) när luften kommer ut. Luften i pannan ger sig som ett porlande ljud i pumpen blandat med ett periodvist rasslande ljud (som att massa stora luftbubblor slår inne i rören eller pumpen)


Syrerikt vatten kan vara ett problem i små värmesystem likaså att du förmodligen inte har några höga temperaturer i systemet. Många påfyllningar, lågtempsystem och en felaktig säkerhetsventil är mitt tips som felkälla.
Många påfyllningar blir det, men däremot så kör jag snarare med hög än låg temperatur. Vid nollgradigt så krävs närmare 60C i mina gamla radiatorer från 60-talet


Detta vill jag veta lite mer om eftersom det kan ha lett till någon felkoppling vid ombyggnad, beskriv mer utförligt hur det var uppbyggt.
Ska försöka så detaljerat det går i textform.
Jag hade en stor oljepanna med stor vattenvolym (endast en behållare). Utloppet på den kopplades dels till varmvattnet och dels till framledning till radiatorerna (samma rör). Returen på radiatorerna gick sedan via en shunt antingen ut i framledningen igen eller in i pannans påfyllning. Det satt också en sugande pump vid shunten/returen och ett expansionskärl som då arbetade med vattenledningens tryck.

Vid första tanken så låter dt helt orimligt, men jag kan garantera att det var kopplat så. Man kunde i praktiken alltså duscha i radiatorvatten, men eftersom det alltid var nytt vatten i slingan (förrutom om den fått stå på utan att man spolat på ett tag) så var det fräscht. Alla rör och kopplingar är koppar, annars hade det rostat sönder för länge sedan. Radiatorerna är inga riktiga radiatorer utan snarare en kopparslinga bakom en plåt.

När jag satt in den nya pannan + en ny varmvattenberedare så kopplade vi om.
Vi drog nya stammar till övervåningen och köket (eftersom framledningen och varmvattnet var gemensamt). Nu kör vi endast framledning i de gamla rören. Varmvattnet går i de nya stammarna. Systemet är nu alltså helt slutet.
När problem började uppstå så kom de först bara ut och luftade (spolade länge och fyllde på nytt vatten). Sedan monterade de 6st automatluftare vid pannans anslutningar samt vid högsta punkterna. Ingen skillnad. Sedan har de föreslagit högre tryck och pumpbyte osv. Inget hjälper.

I början spolade jag med ventilerna öppna och ibland t.o.m. med pumpen på för att få ut alla luft, men då fick jag in luft i hela slingan och i radiatorerna varje gång. Nu stänger jag som sagt systemet och fyller bara pannan samtidigt som jag släpper ut vatten genom säkerhetsventilen

En annan sak är att min påfyllning inte är enligt instruktionsboken, istället fyller man på vatten i framledningen

Tacksam för svaret, kom gärna med mer tips.
 
Jag kan tillägga att problemet är temperaturberoende. Nu när det är varmt ute och vattentemperaturen ligger på 20C på dagen och max 40 på nätterna så kan den köra flera veckor utan problem.

På vintern när temperaturen går över 60 får jag problemen efter någon dag. Som sämst verkar det vara vinterdagar då det växlar (mellan 40 och 60 grader).

Man hade ju hoppats att alla luft skulle försvinna när man kört på riktigt varmt vatten, men så verkar inte vara fallet.

Som jag skrev ovan så fylls det på på framledningsledningen och det är från varmvattenberedaren (vattnet är alltså runt 45grader från början).


Jag gissar att säkerhetsventilen kan vara boven, men kan det verkligen bli så när jag jobbar med tryck på 2.0bar?
 
Vad händer om det blir ett litet hål i gummiblåsan i ett expansionskärl, då pyser det väl den komprimerade luften ut i systemet?
 
  • namnls_004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Faidros skrev:
Vad händer om det blir ett litet hål i gummiblåsan i ett expansionskärl, då pyser det väl den komprimerade luften ut i systemet?
Jag har också misstänkt att det är något galet med själva expansionskärlet. Men nibe som var och besiktade sa att allt såg bra ut. Jag tror inte det finns någon gummiblåsa i mitt kärl, det är nog vanligare i äldre modeller.
 
Har du eget vatten och filtrerar detta?
 
rogge_vvs skrev:
Har du eget vatten och filtrerar detta?
Jag har vanligt kommunalt vatten. Pannan fylls på via varmvattenberedaren (bäst så enligt installatören, för då har redan en del luft gått ur vid uppvärmningen). Behöver jag göra något extra med pannvattnet menar du?
 
Jag läste i ett annat forum att man kunde få gasbildning i systemet om det var jordfel på en elpatron. Är det någon som har erfarenhet av detta och i så fall hur kan man upptäcka det? Faktum är faktiskt att vi haft en frän stinkande lukt i pannrummet till och från, men jag har alltid trott att det beror på det gamla avloppet för säkerhetsventilerna. Vad luktar knallgas?
 
Du får sätta en automatluftare på högsta punkten gärna med en rejäl rörförstoring innan luftaren. Har du bytt säkerhetsventilen?

Frågan om eget vatten och filtrering var att ett kombifilter tex tillsätter luft till vattnet för att ta bort berggas o dyl.
rogge
 
rogge_vvs skrev:
Du får sätta en automatluftare på högsta punkten gärna med en rejäl rörförstoring innan luftaren. Har du bytt säkerhetsventilen?

Frågan om eget vatten och filtrering var att ett kombifilter tex tillsätter luft till vattnet för att ta bort berggas o dyl.
rogge
Jag har en avluftare vid en koppling på övervåningen. Dock är högsta punkten radiatorerna och absolut högsta handdukstorken. Däremot så finns det ej rörförstoring.

Jag har inte fått bytt ventilen ännu, montören börjar nog tröttna på mig och de bråkas lite med Nibe innan de löst vems felet är. NU är trycket nere på 1.8 och det kommer nån cl vatten om dagen genom ventilen. I början var det ca 1dl (när trycket var 2.3). HOppas verkligen att det är genom ventilen som luften kommer, annars blir jag galen
 
Om pumpen ej sitter på utgående ledningen från pannan kan den bilda ett undertryck som suger in luft via ventilerna på elementen, då dom är gjorda för att täta med hjälp av systemtrycket.
(Detta är en av anledningarna till att man monterar pumpen på utloppet av pannan nu för tiden.)

Lycka till!
 
E e3henri skrev:
Kortfattat min fråga:
Kan man få in luft (via läcka?) i ett slutet värmesystem som arbetar med 2bars tryck och där nivåskillnaderna mellan radiatorerna och pannan är mindre än 3m? Det verkar som det sker hos mig.
Detaljer nedan. Mycket tacksam för svar.


Jag har ett vattenburet slutet värmesystem med en elpanna (nibe ev13).
Pannan innehåller expansionskärl och cirkulationspump. Mitt hur är ett normalt radhus med 12 radiatorer.

Den har snart kört två säsonger och jag har jätteproblem med luft i själva pannan, troligt i cirkulationspumpen. Nibe bytte pumpen i vintras utan resultat.

Jag måste lufta pannan via säkerhetsventilen ca 1-2ggr/vecka då det är minusgrader. När jag luftar stänger jag av pumpen, stänger värmeslingan (har avstängare på till/från ledningarna). Sedan får jag fylla på och släppa ut luftblandat vatten via avluftaren (samma som säkerhetsventilen) i omgångar. Luften kommer inte i klump utan jag måste släppa ut ganska mycket innan all luft är borta.

Problemet är att jag inte förstår hur luften kommer in? Visst så tillför jag ju syresatt vatten i avluftningsprocessen, men pannan rymmer bara 12liter så det borde vara marginellt. För eller senare borde det försvinna, men det är lika illa vid varje luftning.

Mitt värmesystem har tidigare arbetat med vattenlednings tryck (märklig koppling där varmvatten och radiatorvatten gick i samma rör - nog om det). Därför så är det inga problem att köra med högt tryck. Pannan står på bottenvåningen och radiatorer finns på bottenvåning samt övervåning (alltså max 3m skillnad).
Från början körde vi på 1.0bar enligt rekommendationen, men sedan har installatören testat upp till 2.0bar med samma resultat. Installatören har även monterat automatluftare samt spirovent (eller vad det heter) på alla höga punkter i systemet.

Det jag inte får ihop är att luft kan tränga in trots att det måste finnas ett övertryck i hela systemet - eller? Enligt installatören skulle så vara fallet (alltså inte möjligt för luft att komma in), men nu har de ändrat sig och påstår att det faktiskt kan komma in luft även med 2bar om jag har en läcka. Eftersom jag fyller på så ofta så har jag inte så bra koll på om trycker sjunker, men det syns inget veckovis iallafall.

På sommaren så sjunker trycket ca 0.1bar/månad och det kan inte bero på temperaturen som går ner till 20C dagen efter jag stänger av pannan för sommaren.
Jag har nyligen gjort ett test där jag satt trycket på 2.3bar och nu ser jag att säkerhetsventilen sakta släpper ut vatten (jag har satt ett kärl under) och 2 veckor senare är jag nere på 2.0bar och det kommer fortfarande lite vatten, men inte så mycket. Ventilen ska slå till vid 2.5bar.

Finns det någon möjlighet att jag får in luft via ventilen? Eller vart kommer luften ifrån?

Installatören har mer eller mindre gett upp och jag vet inte vad jag ska ta mig till.
Hjälp :)

mvh
/Henrik
Hej @e3henri!

Sjukt gammal tråd det här, men jag har *precis* samma problem med min värmepanna, också en gammal Nibe. Jag är ledsen att jag necropostar så här, men jag har inte hittat någon annanstans där ett liknande problem beskrivs.

Fick du någon rätsida på dina problem? Var det övertrycksventilen, och hjälpte det att byta den?

Tacksam för lite tips innan jag börjar dra hit dyra rörmokare som ska stå här och klia sig i huvudet och prova dyra men ineffektiva lösningar.

/Magnus
 
Tänk på att automatluftare är en felkälla till just luft i systemet.

om du har möjlighet så sätt ett glas vatten "under röret" dvs luften kan slinka ut men om luft tar sig in så kommer den dricka av vattnet och det kommer synas att där försvunnit vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.